Snygga bromsar, del 2

I Bike nummer 9 visade vi upp Galfers bromsar för landsvägshojar. Det Spanska företaget har även en komplett line-up för offroadsegmentet.
I höstas testade vi på Bike, Galfers bromsskivor och belägg på det tuffaste underlaget, Gotländsk lera! Gotland Grand National är ökänt för att slita extremt hårt på bromsbeläggen, kalkstenen slipar effektivt ner varje millimeter, även om du inte ens rör bromsarna under hela racet. På vår Sherco SEF 300 Factory körde vi Galfers finaste grejer.

Främre bromskivan byts ut till Galfer FRW som är en flytande skiva med minimala spår och hål. Allt för att inte dessa ska packas med elak kalkstenslera. Bakre skivan blir en fast monterad Galfer RW som har slitsar som enligt tillverkaren ska rensa bort lera effektivt. Original har Sherco Factory en hel skiva bak, helt utan hål, vilket kanske skulle vara ett ännu bättre val men vi testade så här.

Originalbromsarna på Sherco 300 Factory. Faktiskt även dessa av Galfer!

Dessa skivor paras med Galfers helt nya belägg, G1396R, som är ett sintrat belägg utformat för extrema förhållanden. En unik egenskap är att baksidan är belagd med en speciell keramisk beläggning för att minska värmeöverföringen till bromsoken.

Här visas hjulen med monterade skivor från översta hyllan ur Galfers sortiment.

Tyvärr fick racet att abrupt slut då undertecknad blev omkullkörd en kort bit in i tävlingen. Det lilla vi hann känna var en fin doserbarhet och bra funktion, även i djupa lerpölar. Slitagestyrkan får vi återkomma till under ett senare tillfälle.

Close up på bakre skivan


Galfers offroadprodukter marknadsförs av EMX och finns hos din lokala cross- och endurohandlare.
Framskivan kostar 1595 kronor, bak 1195 kronor. Bromsbelägg går 395 kronor per hjul.
www.emx.se