Så stjäls din motorcykel

Ett antal personer hoppar ut ur en skåpbil mitt i natten. En motorcykel med ett skivbromslås  på ena framskivan står parkerad på gatan. Männen lyfter enkelt motorcykeln, bär in den i skåpbilen och kör iväg. Den syns aldrig till igen. Det är en typisk stöld av en motorcykel. 

Vi har pratat med några svenska försäkrings­bolag för att ta reda på hur motorcyklar stjäls och hur du bäst skyddar din ­käraste ägodel. Vi har också pratat med ­polisen och dessutom tagit ytterligare ett steg genom att intervjua en motorcykeltjuv för bättre ­förståelse för hur de tänker.

En av de tydligaste historiska skillnaderna är den organiserade brottsligheten. Idag är det betydligt färre stölder som sker av en slump, exempelvis att någon glömt nyckeln i. Till­fället gör fortfarande tjuven, men inte lika ofta. Andelen ligastölder har ökat.

– De är väldigt professionella och väljer gärna sporthojar, ju dyrare desto bättre, ­berättar Dan Falconer på IF. 

För IF ligger motorcyklarna BMW S 1000 RR, R 1200 GS och Honda CBR 1000 RR i stöldtoppen. Det är ­populära motorcyklar som är värda mycket pengar.  Även när vi pratar med polisen har de ­intrycket att sporthojar är populära objekt för tjuvar. 

– En klar majoritet går utomlands, ­berättar Thomas Eriksson som jobbar med organiserad brottslighet hos polisen. De stulna motorcyklar som stannar i Sverige tros  bli reservdelar till oregistrerade racecyklar. 

I England blev det för ett par år sedan populärt bland tjuvar att använda stulna motorcyklar som flyktfordon vid rån. Oftast hittade polisen motorcykeln uppbrunnen vid ett senare tillfälle. Eriksson tror att detta är något som kan växa även i Sverige.

– Det var en stor trend för några år sedan, mest i London och i samband med rån – smash and grabs – mot juvelaffärer, berättar konstapel Gavin Smith hos Londonpolisens avdelning för organiserad fordonsbrottslighet. Tjuvarna riktade sig mot motorcyklar utan startspärr för att de gick att köra direkt. 

Trenden försvann dock då allmänheten reagerade och började ­ingripa vilket ledde till att polisen fick fast fler.

2 683 motorcykelstölder anmäldes 2013 visar preliminära siffror. En marginell ökning från 2012, men under perioden 2006–2009 ­anmäldes över 3 000 motorcykelstölder per år.

Trenden med ligastölder leder också till en lägre uppklarningsprocent. Det är svårt att få fram statistik då varje polisdistrikt sköter det var för sig och inget nationellt register finns, men ett genomgående intryck hos försäkringsbolagen är att inte många stulna motorcyklar återfinns.   

Men det finns även positiva trender, tillverkarna blir allt bättre på integrerat ­stöldskydd, även om de har en lång väg kvar till biltillverkarnas nivå.

– Tjuvars kunskap om stöldskydd, så som startspärrar, på motorcyklar tror vi  är ganska begränsad då även hojar med inbyggt stöldskydd blir stulna oftare än vad de borde, berättar Henrik Spjuth på Bilsport & MC. De återfinns dock i högre grad, mer eller mindre skadade, eftersom tjuvarna inte fått igång maskinen.

De enda motorcyklar som så gott som alltid återfinns är de som är utrustade med GPS-spårsändare. Alternativ för att kunna hitta en stulen motorcykel med hjälp av GPS har funnits i ett par år. Tidigare har dålig batteritid varit ett problem, men marknaden har utvecklats och flera försäkringsbolag har börjat premiera det. 

– Vi har inlett ett samarbete med Spot Guard och alla som använder deras system får upp till 6 000 kronor rabatt på självrisken, berättar Falconer på IF. 

Just Spot Guard hade 2013 runt 900 aktiva sändare på marknaden. Åtta av dessa stals och lika många återfanns. 

 

De flesta motorcyklar stjäls när de står ­utomhus. De motorcyklar som försvinner från garage stjäls oftast från ett gemensamt sådant dit flera personer har tillgång. ­Tyvärr har inte alla möjlighet att förvara sin motorcykel i ett privat garage, men ovan hittar du flera enkla knep för att skydda din ­motorcykel.

En sak är alla involverade överens om.  Motorcyklister behöver investera mer i att skydda sina motorcyklar.

– Vi måste hjälpa varandra, berättar ­Falconer. Färre stulna motorcyklar leder till lägre premie, något alla uppskattar.