Provkörning: Husqvarna TE300 2017

Regnet står som spön i backen på Norra Hammars MK i Jönköping. Men var provkör man bäst en helt ny Husqvarna om inte i dessa trakter. Tvåtaktaren Husqvarna TE 300 är en av hojarna som efterfrågas mest från alla handlare och det är även den modell jag skulle fastna först för om jag bläddrade i 2017-katalogen. Jag trycker på startknappen och den uppdaterade motorn startar snabbt. Den nya startmotorn har placerats på ett säkert ställe under motorn.

I samma ögonblick som jag rullar iväg slår det mig att det är ytterst snälla vibrationer från motorn, troligtvis tack vare introduktionen av en balansaxel. Jag rullar igenom den första stora vattensamlingen och försöker ge ganska mycket gas för att framhjulet inte ska gräva ner sig. Endurospåret är en sandbana och det ihållande regnet gör att det bitvis känns som att köra i havregrynsgröt.

Effekt finns det gott om och den nya avgasporten gör den lättdoserad. För att mata motorn med bensin har Husqvarna bytt till en 38 millimeters Mikuni TMX-förgasare till 2017 som ska vara mindre känslig för höjd- och temperaturskillnader.

Färden fortsätter på den mycket spåriga och smetiga sandbanan. Jag bestämmer mig plötsligt för att byta spår och den lättmanövrerade hojen är genast med på noterna. Inte helt osannolikt har det att göra med viktminskningen på cirka två kilo. Hos både de nya två- och fyrtaktsmodellerna  har Husqvarna fokuserat på att centrera vikten. Alla motorer har gjorts lättare samt mera kompakta och på fyrtaktmodellerna finns urkopplingsbar traction control som standard. Bakramen består av 30 procent kolfiber och där sparas ett helt kilo. Resten av ramen har blivit mer vridstyv men längdstyvheten har minskats för att hjälpa fjädringens funktion.

Den nya framgaffeln från WP heter USD Xplor och är speciellt framtagen för enduro. 48-millimetersgaffeln har en Open Cartridge lösning och precis som förra året kan du enkelt justera kompression och retur högst upp på benen. Nytt för 2017 är att alla korrigeringar på framgaffeln kan göras utan verktyg. Bak sitter en DCC-dämpare som även den är ny och kommer från WP. Avsaknaden av klassiskt svensk enduroterräng med sten och rötter gjorde det svårt att testa den nya fjädringen. På sandbanan känns fjädringen mjuk och följsam och trots att jag prickar in en del djupa hål får jag den aldrig att slå igenom.

Kopplingen från Magura har fått en lättare kopplingskorg och ett omarbetat inre för bättre kylning och oljeflöde. Jag närmar mig flera hinder där stockar blockerar vägen och får tillfälle att sätta den nya konstruktionen på prov. Kopplingen upplevs hela tiden lättarbetad och den mattas inte trots ganska ihärdigt slirande när hindren ska forceras.

Vi fick även tillfälle att prova hojen på såphalt gräs. Här gällde det att bromsa med lite känsla annars var risken stor att lägga sig i gyttjan. Brembo-bromsarna var lättjobbade och hade ett bra bett om skivorna från GSK. Bakbromsen har en mindre kolv på 24 millimeter och en 10 millimeter längre pedal för bättre känsla och lättare dosering. 

Hojarna har fått ny plast men behållit färgerna i gult och blått.  För att lättare kunna avläsa kedjespänningen uppifrån har svingen och hjulaxeln gjorts om. Fotpinnarna är av en ny självrensande modell som gör att det fastnar mindre lera och på endurohojarna sitter de sex millimeter högre än på crossarna. Även på luftsidan har de blivit uppdateringar. Luftburken har fått nya mer exakta insugskanaler för att maximera luftflödet. Luftfiltret har ett nytt monteringsystem för att byten ska ske på ett säkert och korrekt sätt. Efter en hel dag ute i regnet på en sandig småländsk endruobana kan jag bara konstatera att TE 300 är en makalöst fin hoj. Husqvarna har fått till ett bra chassi och en stark motor med mycket bottenvrid som gör hojen väldigt lättkörd.

När större hojar kan suga kraften ur dig är TE 300 smidig men med ganska många kubik så att du ändå spar på kraft. I min mening har TE 300 allt du kan önska dig hos en enduro. Det spelar inte så stor roll om du råkar åka på fel växel, du kan vika den runt ett träd eller gasa över ett stökigare parti på trean utan problem. Ovanpå det har vi den numera lägre och mer välplacerade vikten. 

Det är inte förvånade att den här modellen blivit populär i extremendurotävlingar men samtidigt är det här kvalitéer som är lika viktiga för oss vanliga dödliga.