Nyheter från Ducati på Eicma

Den italienska tillverkaren visar upp en ny monstermaskin; Monster 821 Stealth med fräck mattsvart lackering. Inom Multistrada-konceptet kommer en Multistrada 950 S som innebär semiaktiv fjädring, farthållare och samma TFT-display som sitter hos storebror Multistrada 1200 S. Utöver ”lilla” maskinen visas stora Multistrada Enduro som växer från 1200 till 1260. Den provkörningen kan ni läsa mer om i kommande nummer av Bike som för övrigt är Katalogen.

Två nyheter inom Hypermotard-segmentet visas, en 950 och en 950 S. Modellerna har fått sig en rejäl översyn både vad gäller utseende och tekniska data. Vikten bantas med fyra kilo mot tidigare, effekten höjs till 114 hästkrafter och elektroniken blir vassare, vilket även ABS-systemet blir då kurv-ABS införs. S-varianten får utöver detta en dubbelverkande quickshifter och fjädringskomponenter från Öhlins.

Ducati Diavel växer även den till 1262-kubik och döps därmed om från 1200 till 1260. En ny ram och vassare look utmärker vid första ögonkastet. Effekten hamnar på skön 159 hästkrafter. Även här införs kurv-ABS som standard. S-varianten glänser med Öhlinare.

Racerreplikan Panigale V4 kommer i två nya utgåvor. En Panigale V4S Corse i läckert MotoGP-lackat utförande. Här är det fortfarande 1100 kubik som gäller som drivkälla till skillnad från mässans stora och inte så väl bevarade hemlighet Ducati Panigale V4R. Den hojen får en spis på 998-kubik för att passa in i World Superbike-reglementet. Men den som tror att effekten minskar på grund av detta misstar sig rejält. Tillverkaren kramar ur hela 221 hästar vid höga 15250 varv och hittar ett vrid på 112 newtonmeter vid 11500 varv. Som om detta inte vore nog finns ett öppnare avgassystem från Akrapovic som i kombination med annan mappning höjer effekten till mäktiga 234 hästar! Motorcykeln är fullsmetad med elektroniska hjälpmedel och att ens försöka nämna alla skulle ta för lång tid. En GPS-laptimer är i alla fall en av prylarna som ingår i paketet. På fjädringssidan återfinns en Öhlins NPX 25/30 USD 43 mm trycksatt gaffel och en TTX36 dämpare bak. De coola vingarna som sitter på Panigale R är inte bara till för syns skull utan de ska ge bättre högfartsstabilitet, bättre kurvtagning och känsla in i kurvan samt ökad känsla för framdäckets egenskaper i hög hastighet. I 270 km/h ökar marktrycket fram med hela 42%, vilket enligt Ducati ger ett ökat marktryck på +30 kilo.
 

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: