Nya Ducati Monster 1200 officiell

Ducatis nya Monster 1200 presenterades alldeles nyss på tillverkarens pressvisning i Italien. Chefredaktör Magnus Wallner som är på plats rapporterar:

– Det här är en helt ny generation av Monster. Den saknar traditionell ram, det enda fackverk som är kvar är den främre hjälpramen som är bultad i topplocket på Testastretta 11-gradersmotorn.


Den andra generationens Testastretta 11-gradersmotor levererar 135 hk vid 8750 varv i Monster 1200, i S-versionen har siffran ökat till 145 hk. V-twinnen är utrustad med ride-by-wire med tre körlägen; Sport, Touring och Urban. Här påverkas gasreponsen och i Urban sänks effekten till 100 hk. Modellerna har även utrustats med Ducatis traction control-system DTC med åtta valbara lägen. Växellådan med sex växlar har flerskivig våt koppling och slirfunktion. Ducati framhåller även att serviceintervallet för den större servicen med ventilkontroll nu sker med 3000-milaintervall.

Båda versionerna av Monster 1200 har en angiven körklar vikt på 209 kg (182 kg torr). Chassit är som Magnus nämnde ovan en ny generation från Ducati. Sadelhöjden är låga 785 mm standard och med tillval kan den sänkas till 745 mm. Bensintanken rymmer 17,5 liter.
Standardversionen av Monster har en fullt justerbar framgaffel på 43 mm från Kayaba och enkeldämpare bak från Sachs med ställbar förspänning och returdämpning. S-versionen har en fullt justerbar framgaffel på 48 mm från Öhlins och även en enkeldämpare bak från samma tillverkare.

Bromskomponenterna kommer från Brembo och ABS-systemet levereras av Bosch. Det senare kan ställas i tre olika lägen beroende på i vilken hög grad föraren vill att det ska lägga sig i. Monster 1200 kommer med M4 monobloc-ok och dubbla 320 mm-skivor fram, medan S-Monstret får M50 monobloc-oken och 330 mm-skivor. Båda versionerna har radial bromspump och enkel bromsskiva bak på 245 mm.

Den nya TFT-displayen till instrumenteringen kan visa tre olika typer av layout kallade Core, Full och Track. Det första är ett stadsläge, det andra ett touringläge och det sista är inte oväntat ett för bankörning eller sportigare landsvägskörning.

Fullständiga specifikationer och presskit hittar ni i högerspalten!

Vad tycker du om nya Monster 1200? Är det en värdig ersättare till Ducati Streetfighter S?