Namnet är hämtat från Pikes Peaks 156 kurvor och under flera veckor har vi fått förhandstittar på det nya hillclimb-monstret. Victory har tagit fram prototypen tillsammans med Roland Sands och den är komplett med öhlinare, Brembo M50-kaliper och Dunlop-sulor.
Motorn är en vätskekyld prototyp som tagits fram av Victorys utvecklingsavdelning. Inte allt för mycket av specifikationen har släppts, men vi vet att den har dubbla 67 mm spjällhus, och ventiler av titan. Insuget går in där tanken traditionellt är och bensinen förvaras i det här fallet istället under motorn.
– Att tävla som en amerikansk tillverkare på ett amerikanskt race är en spännande möjlighet, berättar Rod Krois, Victory General Manager. De hårda kraven som Pikes Peak ställer gör det till en perfekt miljö för att testa vår nya Project 156-racemotor.
Pikes Peak International Hill Climb körs den 25-28 juni i Colorado, USA.
Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.