Kawasaki Versys 650 och 1000 uppdateras

Den största skillnaden med nya Versys 650 och 1000 är deras utseende, i fronten har Kawasaki totalt släppt det tidigare Versys-utseendet och istället gått för något mer Ninja-inspirerat. Versys har nu dubbla lyktor och ny kåpa med justerbar ruta. 

För Versys 650 är motorn på 649 kubik i mångt och mycket densamma, men Kawasaki säger att den nu har mer mos högt upp i registret och att bränsleförbrukningen har minskat. Fjädringen har finjusterats, gaffeln har nu kompression i ena benet och retur i det andra och bakdämparen har fått extern justering av förspänningen.  Även bromsarna har uppdaterats med nya kolvar, justerad mastercylinder och ny 250 millimeters skiva bak. För längre turer har Kawasaki skapat en starkare bakram som tillåter packväskor och toppbox att användas samtidigt. Tanken har växt med två liter till 21 liter totalt. 

Även storebror har fött en hel del uppdateringar. 1000 har numera ett centralstöd, justerbar ruta, slirkoppling och 17-tummare. Fjädringen har uppdaterats med hårdare bakfjäder och ny inverterad framgaffel. Bromsskivorna fram har växt och likt Versys 650 har bakramen förstärkts. 

Till höger hittar du ett bildspel på Versys 650 och ett par bilder på Versys 1000.