Hondas nyskapande CB1000R

Honda CB 1000R är tillbaka och det med besked. När resten av konkurrenterna fortsätter att dra sina nakna 1000-kubikare i värsta streetfighter-klassen åt det extremare hållet gällande design gör Honda tvärtom.
 
Till nästa säsong debuterar en helt ny version av CB1000R, en naken hoj med motor från CBR1000RR. Jämför med sin föregångare har motorcykeln blivit 20 hästkrafter strakare, nu ger motorn 144 hästkrafter vid 10 500 varv. Motorn har Ride By Wire och tre körlägen. Den erbjuder även tre effektnivåer, motorbromslägen och traction control-steg.
 
Basen i chassit är en stålram av så kallad mono-backbone-konstruktion. Den använder aluminium-element vid svinginfästningen som sparar in 2,5 kilo jämfört med en stålkonstruktion. Singelsvingen som blivit ett signum för modellen är nu 574,2 millimeter lång, 14,7 millimeter kortare än tidigare. Samtidigt har hjulbasen blivit 10 millimeter längre.

Se alla bilder på modellen i Bildspelet intill den här artikeln!
 
Honda CB 1000R väger nu 12 kilo mindre än tidigare vilket tillsammans med chassi-ändringarna gör den mer lätthanterlig. Ytterligare en ändring som gör den kvickare från sväng till sväng är att vevaxeln är positionerad fem millimeter högre upp jämfört med tidigare.
 
Styret är bredare och sadelhöjden är något högre vilket borde bidra till göra CB 1000R till en mer engagerande körupplevesle.
 
Dämparna kommer från Showa och består av en justerbar Separate Function Fr Fork Big Piston-gaffel och en fullt justerbar bakdämpare. Framtill nyper 4-kolvsok om 310 millimeter stora bromsskivor.