Hondas motorcykelrobot

Honda vill inte verka sämre än sin japanska konkurrent Yamaha som gjort ett stort nummer av sin Motobot, en robot vars mål är att lära sig köra en YZF-R1 snabbare än Rossi. Om Honda brädat Yamaha eller inte med konceptet Honda Riding Assist motorcycle återstår att se.
 
Istället för att bygga en motorcykelrobot som bara klarar körning i högre fart så har de fokuserat på en som tar vid under tre kilometer i timmen.
 
Då sänks motorcykeln och hjulbasen förlängs genom ett justerbart styrhuvud. Tyngdpunkten blir lägre och chassit stabilare. Flera självständiga men synkroniserade elmotorer jobbar tillsammans för att genom små syringrepp hålla motorcykeln upprätt medan en annan elmotor driver motorcykeln framåt.

Honda menar att de inte förlitar sig på gyron fär att hålla balansen, som andra tillverkare, utan att de använder balanstekniken från enhjulingen UNI-CUB.  Systemet har även modifierats för att motorcykeln ska kunna följa efter sin ägare medan denne går framför, se videon.
 
Honda Riding Assist motorcycle har som främsta uppdrag att minska riskerna för att välta. Tekniken är särskilt framtagen för att öka tryggheten för korta, äldre eller föraren som andra vis upplever sig begränsade att hantera en större motorcykel i lägre farter.