Honda MSX125

På MC-mässan i Stockholm var det många som flockades runt MSX 125. Och det var inte främst blivande 16-åringar med nytryckt lämplighetsintyg i näven, snarare utgjordes merparten av män med gråstrimmiga tinningar som ackompanjerade av kommentarer som ”jag hade en Honda Monkey” eller ”min Dax var så fin” tog en nostalgipromenad längs ­Memory Lane.
Honda själva beskriver MSX som en kompakt, lättkörd och praktisk modell tänkt att attrahera både yngre och äldre förare i ett brett användningsperspektiv. Inte helt ­oväntat drar de också paralleller till föregångaren Monkey på 50 kubik och Dax på 70. 
 
MSX är kompakt men sväljer utan problem mina 183 centimeter. Från förarplats upplevs den inte så liten som den faktiskt är, på ett positivt sätt, och reglagen är fullvuxna både till storlek och funktion.  
Motorn slår igång med ett milt tjoffande. Samma maskin sitter i skotern Wave 125 och med runt en miljon tillverkade enheter är det en beprövad konstruktion. Insprutningen svarar snällt och motorn känns relativt alert trots sin låga trimningsgrad. 
Den fyrväxlade lådan och den vajer­manövrerade våtkopplingen är lättarbetade vilket också gäller hela motorcykeln i övrigt. Vikten är låg, 102 fulltankade kilon, vilket ­bidrar till smidigheten. Bromsarna, små ­skivor både fram och bak, har inga problem att ­hantera vare sig vikt eller effekt. 
Körmässigt präglas MSX av en påtaglig mjukhet. Såväl fram- som bakfjädring är följsamma men kunde gott ha varit lite fastare, chassit som sådant har dock inga problem att hantera det ibland uppskruvade tempot på Borås gokartbana som lanseringen är förlagd till. Hjulbasen är korta 1 204 millimeter men stabiliteten är oväntat god med tanke på att hjulen bara mäter 12 tum på höjden. 
Att klassa MSX som ett fullgott alter­nativ till en ”normal” motorcykel är inte helt ­rättvist, snarare är den ett kul alternativ till en skoter, ett lekfordon på landstället eller något du kan lasta in i husvagnen på semestern. Prislappen är human och driftskostnaderna snudd på obefintliga, Honda uppger en förbrukning på 1,5 deciliter per mil.
För egen del är det dock inte ekonomi som tilltalar när det gäller MSX, det är snarare tvärtom. Tillgången på fräna tillbehör från framför allt Japan kommer explodera inom kort, jag skulle gärna ha en MSX med Over-chassi och kolfiberfälgar i garaget.  
Plus: Festlig prick med utmanande utvecklingspotential. Eftermarknads­utbudet kommer att bli enormt stort.
Minus: Mer lekfordon än en fullödig ­motorcykel, räcker inte som enda hoj i garaget. 
Publicerad i Bike nummer 9 2013
Text: Magnus Wallner
Foto: Rolf Mälberg, Honda