Fyra nya Tiger 800 från Triumph

I grunden handlar det om två basmodeller, XR för gata och XC för offroad. Såväl XR som XC finns också i ett mer påkostat och avancerat x-utförande och heter då XRx och XRc.
 
Motorn i såväl XR som XC är 95-hästars trepipen vi känner väl sedan tidigare.  Enligt Triumph är den nu dock hela 17 procent snålare vilket i sin tur innebär att den tidigare rätt törstiga motorn närmat sig rivalen BMW:s parallelltwin. Andra förändringar är en smidigare och tystare växellåda.
 
XR och XC får avstängningsbar ABS, x-modellerna får tre ABS-lägen där offroad-läget stänger av ABS:en bak och även tillåter ett visst mått av låsning även fram (bra på löst underlag).
 
Även traction control är standard, dock har x-modellerna fler inställningsmöjligheter som styrs via de olika körlägena – Road, Offroad och Rider Mode. Det sistnämnda låter föraren själv konfigurera sitt eget körläge med avseende på mappning och så vidare. X-modellerna får också en mer avancerad färddator.
 
XR-modellerna får fjädring från Showa och den rullar på gjutna hjul i dimensionerna 19 ram och 17 bak. XC-versionen har fullt justerbara komponenter från KTM-ägda WP och har inte helt oväntat trådekrade hjul i de offroadmässiga 21 tum fram men fortfarande 17 tum bak.