”Den är brutal!” – Vi har kört Kawasaki H2 och H2R

Tjena Christer! Så, enda skandinav på H2/H2R-lanseringen. Hur var dagen, vad fick ni göra?
Ett exklusivt test där vi fått köra väldigt mycket motorcykel på Losail Circuit, racerbanan som även används om några veckor i MotoGP-premiären. Det har varit lite produktgenomgång och därefter många många varv i sadeln både på H2 och H2R. En grymt bra dag med strålande solsken och värme, samt mycket underhållande körning.

Du har kört Isle of Man, Suzuka åttatimmars, WSBK-racers och GP-hojar. Skulle du placera första upplevelsen av H2 och H2R i nivå med dessa?
Inte H2, det är en ”standardhoj”. Alltså, förstå mig rätt. Den är stark och har effekt, men ungefär som en ny sporthoj i prestanda. Men däremot är H2R det grymmaste jag någonsin kört. Effektmässigt finns inget liknande och det var en brutal upplevelse. Men naturligtvis helt sagolikt underbar samtidigt. Det var som en hästspark i ryggen varje gång man vred på för fullt. Och var man inte försiktig så blev det spännande, för det var det mest övermotoriserade jag någonsin ens drömt om att köra på två hjul.

Vad förvånade dig mest med H2 och H2R?​
H2 var så snäll och linjär i sin karaktär. Den var inte alls besvärlig att köra och man fann sig snabbt tillrätta. Ljudet från kompressorn var också magnifikt. H2R överraskade mig mest genom dess brutalitet. All den effekt som fanns och som dessutom kom rätt rejält på högre varv gav mig gåshud. Det var sjukt roligt att få prova denna extrema motorcykel. Extrem effekt och ett extremt pris (450 000 kr). Hojen var som en gammal trimmad 500cc tvåtaktscross som man försökte köra runt på en BMX-bana!

Hur jämför sig accelerationen med en ”vanlig” superbike?
I högre hastighet och på 5:e och 6:e växeln tror jag inte en ”vanlig” superbike har en chans. Men på de fyra första växlarna är det nog rätt jämt på grund av den massiva effekten som är svår att få ned i backen. Antingen vill hojen spinna loss eller också skicka framhjulet i vädret. Ingen av dessa metoder är snabba under acceleration.

Alla på redaktionen är väldigt, väldigt avundsjuka. Något du vill tillägga?
Jag vill bara säga att jag är fantastiskt glad efter en dag som denna! Är supernöjd med upplevelsen och utvärderingen utav hojarna. H2R är en best och lämpar sig inte för någon som inte har väldigt stor körvana. Den är helt enkelt för brutal för de flesta och kräver stor respekt.

Provkörningen av Kawasaki H2 kommer i Bike #5.15, ute den 7 april. Provkörningen av H2R kommer i Bike #6.15.