Boxer Boxar

Att rymma så mycket som möjligt – den egentliga uppgiften för varje väska. Det gäller lika mycket för vanliga axelväskor som för packväskor till motorcyklar. Till BMW R 1250 GS finns det ett antal olika lösningar på packväskproblemet, både från BMW själva samt från olika tillbehörsfirmor. Vilka de bästa boxer-­boxarna är klargör vi i detta test av sju packväsksystem.

Det behöver naturligtvis inte handla om den välutrustade Adventure-versionen – redan en standard-GS utstrålar äventyrslusta. Det är också oväsentligt om äventyret ska utspela sig på motorvägen eller i terrängen. Den stora BMW GS har alltid setts som en tusenkonstnär och är med på det mesta. Då är det närmast en självklarhet att packväskorna till R 1250 GS behöver vara lika mångsidiga och robusta som motorcykeln själv.

Bord, stol, stege eller ställ för motorcykeln – på ett riktigt äventyr måste packväskorna kunna användas till allt. Och vi pratar här inte om något slags ”missbruk”, för även tillverkarna kräver mer av sina väskor än att de bara ska fungera som förvaringsplats för tillhörigheter. Tryck är nyckelordet, för det måste såväl aluminium- som plast-väskor kunna hantera. Övertryck, undertryck, vindtryck, vattentryck och helt enkel mekanisk påverkan. Men förutom skydd mot vind, damm, väta och fall måste väskorna även ha andra egenskaper, vilka har vi ännu inte berört. Att de måste rymma mycket är en av egenskaperna. Att de samtidigt inte ska bygga mycket i sidled är en annan. Dessutom är det önskvärt att tyngdpunkten inte hamnar för högt upp när sidoväskor och toppbox är fullastade. Och när vi ändå pratar om volym och maximal lastvikt. Vilken nytta har man om allt ens bagage passar i väskorna, men de bara får lastas med maximalt fem kilo? Eller om tillverkaren tillåter femton kilo och väskorna är för små för att rymma dessa kilon? Det finns också ­ytterligare en uppgift från tillverkaren som inte är helt oviktig för äventyraren. Den högsta tillåtna hastigheten med väskorna monterade på motorcykeln.

Skillnaderna är stora

BMW är de som har mest förtroende för sina väskor och tillåter att äventyrsföraren kör ända upp i 180 km/h. Andra tillverkare är mer restriktiva och begränsar den högsta tillåtna hastigheten till 130 km/h, i vissa fall till och med 120 km/h. 

I bästa fall görs detta av ren försiktighet, men i värsta fall kan det över denna hastighet bli farligt. I regel visar sig den stora GS tack och lov vara ganska opåverkad av bagagemängden. Störande pendling annan av lasten negativ påverkan av köregenskaperna är sällan förekommande på en GS. Ändå finns det ett antal saker som man bör beakta när motorcykeln är lastad (se rutan ovan höger).

Men för att gå tillbaka till ämnet bredd. En 1250-boxermotor är med 75 centimeter förhållandevis bred. Men det bredaste på en 1250 GS är styret med 95 centimeter. Precis dessa 95 centimeter är den bredd de av BMW erbjudna packväskorna bygger på motorcykeln – åtminstone när man väljer att utnyttja Vario-väskornas fulla volym. De kan nämligen med ett handgrepp inuti förminskas med runt nio liter och fem centimeter. I det fallet krymper bredden över BMW:ns bakdel till överskådliga 84 centimeter. Andra tillbehörsväskor lägger ett betydligt mindre värde på en slankare linje. Väskorna från Shad exempelvis är med en spännvidd på 114 centimeter de bredaste. Men med 138 liter är de också de av alla väskor i testet som rymmer mest och är dessutom med ett pris på knappt över 6 118 kronor (plus hållare) det billigaste kompletta packväsksetet i testet.

I samband med ett köp får man naturligtvis vara beredd på att göra vissa avvägningar. Inte vad gäller komforten. Mer då vad gäller den utseendemässiga imagen – här plockar de kantigare aluminiumväskorna poäng, även om det bara handlar om ytan, rent utseende, för när det kommer till robusthet klarar även plastväskorna av en hel del. I vissa situationer är de till och med ett bättre val (se separat ruta uppe till höger). I det här testet har vi valt att fokusera på hårda plast- eller aluminiumväskor, då dessa skyddar innehållet bäst vid en omkullkörning. Alla de här testade väskorna rymmer rejält med bagage, och klarar av tuffare tag vid äventyrskörning.

SW-Motech Trax ADV toppar listan över dugliga packväsksystem för BMW R 1250 GS och andra äventyrshojar. Prisvärda Shad SH36 står som köptips, ett riktigt prisvärdigt alternativ.

Läs hela testet genom att klicka på bilden nedan:


Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: