Allt om nya KTM 1290 Super Duke GT

Spionbilder har vi sett gott om, men nu är den äntligen här – 1290 Super Duke GT! Som namnet antyder handlar det om en touringstukad 1290 Super Duke R, med samma 1301-kubiks V-twin. Mycket ska ha justerats på motorn för att göra den ännu snällare på låga varv, toppeffekten om 173 hästkrafter kommer därför något senare och maximalt vridmoment uppnås 1 000 rpm tidigare. 

KTM säger att GT:n är utvecklad med fokus på snabba resor, vilket märks både på designen och valda komponenter. Chassit använder WP:s semi-aktiva fjädringssystem som går att ställa i tre lägen (Comfort, Street, Sport) och en större front har tagit plats för att skydda förare från fartvinden. Både ABS och traction control fungerar under lutning och som tillval finns Hill Hold Control. Givetvis finns farthållare, handtagsvärme, LED-kurvljus och även däcktrycksindikator.

Bakramen är förlängd för att man ska kunna montera packväskor och bensintanken rymmer 23 liter. Likt på SDR står dubbla monobloc-ok för bromsförmågan. Körklar väger GT in på 228 kilo, vilket KTM säger är det bästa effekt/vikt-förhållandet i klassen. Pris är satt till 170 900 kronor!

Diskutera: Är KTM 1290 Super Duke GT tillräckligt för att utmana bland alla sporttourers?