Allt om nya Honda CRF1000L Africa Twin

Efter att ett klipp igår verkar ha läckt i förväg på nya Africa Twin har Honda officiellt släppt mer information och bilder. Honda säger sig ha nyttjat mycket teknik från sina cross- och rallymaskiner i utvecklandet av chassit och motorn, med flera smarta lösningar.

20152407104519.jpg?itok=JDEawP_x

Tusenkubikaren har en helt ny parallelltwin som levererar 93 hästkrafter och 98 newtonmeter. Den är kopplad till en sexstegad låda och har slirkoppling. Den är placerad i en lätt och kompakt semi-dubbel vaggram av stål. Showa har levererat fjädringen, den inverterade framgaffeln är fullt justerbar medan bakstötdämparen har justerbar förspänning. Grusambitionen är tydlig och givetvis har Honda valt att montera 21-tum fram och 18 bak. Nissins 4-kolvsok sköter inbromsningar med dubbla 310 millimetersskivor fram. 
20152407104440.jpg?itok=pWLJz0yT

Sadelhöjden är justerbar med standardläget på 870 mm, den går att sänka 20 mm till 850. Bensintanken rymmer 18,8 liter och Honda hävdar att det ger en räckvidd på upp till 40 mil. För första gången på en Honda hittar vi ett avancerat system av elektroniska hjälpmedel på Africa Twin. Traction (eller Torque som Honda kallar det) Control har tre steg att välja på och ABS:en har två lägen – på eller bakhjulets ABS avstängd. Som tillval finns Hondas dubbelkopplingslåda DCT som de sägs ha finslipat för grus men som ökar vikten med 10 kilo. 

20152407104536.jpg?itok=qsEHAmTo

Pris är ej klart utan blir det i slutet av augusti, men nya Africa Twin ska nå återförsäljare redan under hösten. I euro kostar grundutförandet utan elektroniska hjälpmedel från 12 100 (cirka 115 000 kronor). Africa Twin kommer finnas i fyra färger; CRF Rally, Tricolour, svart och silver. 

20152407104220.jpg?itok=JcayiQEv