2015 års BMW S1000RR är här!

2015 års modell av BMW S1000RR tar modellens hittills största steg sedan introduktionen 2009. Den näst senaste uppdateringen skedde 2012 och var mer av en facelift och finputsning, årets nyhet är i betydligt större utsträckning att betrakta som en helt ny modell.

Radfyran levererar numera 199 hk vid 13.500 varv och 113 Nm vid 10.500. Vridmomentet från 5.000 varv och uppåt ska också ha förbättrats för en mer linjär effektkurva och kurvan flackas ut mellan 9.500 och 12.000 varv. Cylindertoppen har fått förbättrat luftflöde, nya insugskammar, och lättare ventiler. Även luftboxen är ny och insugstrattarna kortare. En för ögat mer uppenbar förändring är det nya avgassystemet som trots den större slutburken väger hela tre kilo mindre än tidigare. Modellen väger nu 204 kilo körklar och den som vill ha mer, eller snarare mindre vikt, lättar med fördel på lädret och beställer till de smidda fälgarna från HP4.

På motorsidan hittar vi numera ”E-gas”, ride-by-wire med helt elektronisk justering av gasen, vilket förutom flertalet valbara motorlägen (precis som tidigare) även innebär farthållare. I körläget Pro, som är tillval, ingår också launch control samt pit limiter (!). Körlägena Rain, Sport och Race är standard och Pro, Slick, samt ett av föraren konfigurerat ”user-läge” kostar extra. Dessa påverkar i sin tur motormappningen, traction control, ABS och det nytillkomna tillvalet DDC (Dynamic Damping Control), som tidigare varit förbehållet den exklusiva HP4-utgåvan. Nytt för 2015 års modell är också att tillverkarens enklare traction control kallat ASC är standard, det mer raffinerade DTC (Dynamic Traction Control) som använder sig av gyros är fortfarande tillval. Systemet har dock uppdaterats och kan nu ställas i sju steg +/-.
HP Gear Shift Assist Pro är tillval och tillåter kopplingslösa upp- och nerväxlingar. En annan välkommen nyhet för bandagsentusiaster är att det nu även går att ändra till ”raceväxlat” bara genom att flytta växelpinnen ett steg.

Ramen, som är att betrakta som ny från strax innan fotpinnarna och bakåt, har optimerats för bättre flex och stabilitet. Chassigeometrin har finslipats: Gaffelvinkeln har ökat med 0,5 grader, försprånget minskat med 1,5 mm, svingarmsinfästningen har sänkts 3 mm och hjulbasen har förlängts med 8 mm till totalt 1425 mm. För ytterligare förbättrad kontroll har även styrpinnarna på vardera sida blivit 5 mm längre.

Som synes har även formspråket vässats till och kåporna har betydligt vassare drag än tidigare. Den insatte ser också att de två framlamporna har bytt plats. Nya S1000RR kommer att finnas i tre färgkombinationer: Racing Red/Light White, Black Storm och BMW Motorsport.

Bike flyger till Spanien den 13 oktober för lanseringen av modellen! Provkörningen kommer i Bike Katalogen ute den 2 december.