Nya S1000RR lämnar 198 hästkrafter – på bakhjulet

Det var på Intermot som BMW presenterade en uppdaterad version av superbiken S1000RR. I specifikationen uppger de att den numera har 199 hästkrafter vid 13 500 varv. Men ett exemplar har redan nått ett brittiskt enduranceteam och de har bänkat den till 198 hästkrafter – på bakhjulet. 

I specifikationen uppges så gott som alltid motoreffekt, på väg ut till bakhjulet blir det dock en effektförlust på 10-15 procent. BMW har alltså varit väldigt ödmjuka i sina uppgifter. Bänkningen gjordes av Prime Factors Racing som ska tävla i Endurance-VM och har fått deras första nya S1000RR. Den ska ha bänkats standard från fabrik. 

– Förra året lämnade vår HP4, som vi vann det nationella endurancemästerskapet med, 186 hästkrafter i standardutförande och 195 när vi var färdiga med den. Vi förväntar oss att vara uppe i långt över 200 när cykeln har utrustats med racesystem och är inkörd, säger teamchefen Bruce Charman till brittiska MCN. 
 
I årets motorcykelbibel, tillika vårt senaste nummer, kan du läsa Bikes provkörning av nya S1000RR.

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

Upptäck mer från Bike powered by Motorrad

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa