Sedan Husqvarna tagits över från BMW av KTM-chefen Stefan Pierer går det spikrakt uppåt för märket. Tillvägagångssättet, liknande vad större koncerner i bilbranschen som VW tillämpar, är att ta beprövad teknik och konfigurera om den i ett märkesspecifikt sammanhang. Detta fungerar uppenbarligen så bra mellan KTM och Husqvarna att Husqvarna nu är ett av de tio största märkena nere på kontinenten.
Nu kommer nästa steg, och det för Husqvarna längre bort från KTM, in i den urbana gatumiljön. Här vill man ta poäng med mycket speciellt utseende, coola och extremt lätta encylindriga motorcyklar. Vitpilen och Svartpilen kallas de nya, vilket naturligtvis anknyter till Husqvarnas historia och den gamla Silverpilen. Kanske är det därför att Vitpilen 701 är lackerad i silver? Vem vet.
Motorer och ramar kommer direkt från KTM-hyllorna. Den 44 hästkrafter starka Vitpilen 401 använder den 375 kubik stora motorn från KTM 390-serien, Vitpilen 701 den 75 hästkrafter starka 693-motorn, vilken ursprungligen stammar från landsvägsmaskinen 690 Duke.
Tillsammans med en sensationellt låg vikt på 157 kilo utan bränsle erbjuder den stora Vitpilen ett paket närapå utan konkurrens för sportiga gatåkare. Ingen annan tillverkare, förutom KTM förstås, kan erbjuda något liknande. Och när man känner till den smidiga encylindriga motorn med dess fina motorgång, då kan man faktiskt se det som att Husqvarna gör en dubbelt så stark återfödelse som den legendariska Gilera Saturno eller till och med som en version av Ducati Supermono, men nu gatlegal.
Det betyder: Vitpilen 701 träffar mitt i hjärtat hos den klart eftersatta encylindriga kategorin gathojar. Problemen är bara att ingen egentligen vet hur kundkretsen fortfarande är idag. Men om man adderar försäljningssiffrorna för de långbenta KTM- och Husqvarnamodellerna, kommer man upp i ganska ansenliga tal. Husqvarna letade efter en öppning och har uppenbarligen hittat den. Hur stor den är, handlar naturligtvis även som alltid om hur attraktiv produkten är. Alltså tillbaka till tekniken.
Den snygga fackverksramen av krommolybdenstål utstrålar charm och är pulverlackerad. Gaffel och stötdämpare, med vardera 135 millimeters fjädringsväg, kommer från KTM:s egen leverantör WP. Högvärdiga Brembo-bromsar ser till att de nya Husqvarnorna bromsas effektivt, reglerade av en toppmodern ABS från Bosch. Denna kan för övrigt stängas av helt om det skulle behövas.
Gasen regleras på Vitpilen genom ett elektroniskt gashandtag. Spjällhuset, levererad av Keihin i Japan, sköter motorstyrningen som översätter gashandtagets önskemål till användbara signaler. På detta sätt är det tänkt att motorn ska svara extra mjukt på gaspådrag.
Svartpilen-modellerna tar den avskalade designen på Vitpilen ytterligare ett steg och upplevs som betydligt progressivare. Grövre däck och mer framträdande lackering är de största skillnaderna.
En sak måste man helt klart erkänna hos Husqvarna-folket: De saknar inte mod. Designen är ny, speciell och utan like, konceptet radikalt. Men den som inte vågar något, vinner heller aldrig något!
Som sagt, flera intressanta nyheter från ”svenska” Husqvarna som visas på mc-mässan i Göteborg, den 25-28 januari.