Den här nya versionen av Multistrada har fått en variant av samma motor som återfinns in muskelglidaren XDiavel. Motorn ger längre serviceintervall och den ska ge ett mer lätthanterligt effektregister.
Kraftkällan har monterats i en ny ram som bland annat fått styrvinkeln ökad med en grad till 25. Svingen är ny och hela 48 millimeter längre. Svingen ska underlätta körning med last och/eller passagerare och göra motorcykeln mer stabil.
1260 S får semiaktiva Skyhook-systemet för stötdämparna även till 2018. Alla tre versioner av Multistrada 1260 har nya 340 gram lättare aluminiumfälgas med Y-formade ekrar.
Utöver sina kosmetiska racingattribut har Pikes Peak-versionen fått smidda aluminiumfälgar som är tre kilo lättare än dem hos de andra versionerna.
Multistrada 1260 är även utrustad med en ny stor TFT-skärm som förser föraren med all behövlig information.
Nya D air är en fullutrustad variant av Multistrada som är förberedd för Daineses trådlösa system som kopplas till deras airbag-utrustade skyddskläder.