Korrekta tåg och bannlysta hojar!

Förra året dödades 84 personer i Sverige då de genade över banvallen på tågspåret. Det är fler än vad som dödades i motorcykelolyckor. När Banverket nu drar igång en riksomfattande kampanj för att stävja det livsfarliga springet kan jag inte låta bli att fundera över hur olika samhället reagerar efter en olycka, beroende på vilka färdmedel som använts.
84 personer vill spara tid och hoppar ner på banvallen för att spara några minuters omväg. De misslyckas och dör. Samma år som detta händer avlider uppemot 60 personer i motorcykelolyckor. Där är betydligt fler faktorer inblandade. Ett vägparti där kurvan kommer oväntat, mötande trafik som korsar vägen eller en lång rad andra möjligheter. Plötsligt ser motorcykelstatistiken ut som en stilla havsbris. Hade det funnits 250 000 spårkorsare ute på banvallarna varje dag gissar jag att statistiken för dödade på banvallar skulle ha ökat i kubik! Alltså är detta rent procentuellt ett mycket större samhällsproblem än motorcykelolyckor.
Vi ger oss inte in i frågeställningar som varför folk över huvud taget vill kliva ut på ett tågspår utan bara konstaterar att det händer. Det är givetvis olagligt att korsa banvallen.
Har Banverket samma befogenheter och samhällsansvar som Vägverket? Kan vi inom en snar framtid se krav på tågförbud? Eller hur gör man när trafikanter dödas av ett färdmedel som är så miljövänligt och politiskt korrekt att klockorna stannar? En del motorcyklar är också miljövänliga, men motorcyklister är det närmast skottpengar på. Vilken politiker blir först i år med att uttala sig om hur farligt det är att åka hoj och att det måste förbjudas? Undrar om de drar paralleller till tågstatistiken.

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser