Det fanns en tid när jag, och många med mig i lika ålder, sprang runt och kollade in motorcyklars hastighetsmätare och tjoade och pekade om vilken som gick fortast dömt efter märtartavlans högsta siffra. Det vet vi alla idag att det var en mätmetod lika tillförlitlig som att mäta skolkamraternas iq efter hur bra de var i armbrytning. Hade vi då kunnat kika på instrumenten på en Kawasaki ZZR 1400 hade vi alla givetvis varit säkra på att den maxat hela 280 kimometer i timman. Och än värre på Suzuki Hayabusas första generation där mätaren visade upp till 340 kilometer i timmen.
Verkligheten, på mätartavlan, är dock en annan. En ZZR 1400 fortsätter att öka farten, om du vågar, efter att mätaren nått strecket för 300 blås, även om själva visaren stannar vid denna markering. Att hojen däremot, i den verkligheten som mäts med mer tillförlitliga instrument, gör precis knappa 300 spelar när det kommer till tangenterna ganska liten roll. Men detta faktum skulle sätta livslånga griller i huvudet på en mätarskådande knatte som fascinerades djupt av fart allena.
Nu är det inte bara knattar med hundratals kvarsittningar kvar framför sig som låter toppfartsprestanda sätta motorcyklar före varandra i drömkön utan även köpare med högre ålderssiffra låter sig förtjusas av prestanda på, åtminstone, pappret.
Det är därför hojar som de tre senaste begagnathojarna drar köpares pengar till fabrikanternas konton. Drömmen och önskan att kunna besitta kraften att köra i 300 blås verkar på ett förtrollende vis hjälpa till att lägga fram plånboken och förvandla drömmar till motorcyklar på infarten. Vi kan inte neka till det men de flesta av oss köper ändå motorcyklar med visioner som främsta argument inför oss själva.
Kawasaki ZZR 1400 är inte bara ett föremål för tomma visioner. Märket som gjort sig rykte om att producera snabba motorcyklar har i ZZR 1400 skapat en kombination av topprestanda och komfort. Vi låter ägarna ta bladet av munnen och berätta vad de tycker.
Om vi dyker på ZZR 1400 och dess tillkortakommanden så är de smällar som uppstår i växellådan när ettan går i från stillastående något som irriterar tillsammans med det långa avståndet mellan styre och sadel. Detta är främst ett problem för kortare förare. Här tar faktiskt det återkommande brukargnället slut! Inte illa… Sedan finns det skäl för dig som är av yngre snitt och bor i större stad eller dess närområde då försäkringspremien kan raka i höjden och glufsa i sig ägandeglädjen i ett huj. Hellre kolla före än att erfara när hojen väl står på infarten och väntar…
Berömmet haglar däremot mycket tätare och en av de allra mest frekventa punkterna för modellens hyllande är motorn med dess kraft och användbara register tätt följt av komforten. Det är nu inte enbart förare som fått sjunga sig varma över detta utan även passagerare kvittrar på samma visa. Dessa tyck är bra betyg då det inte alls är så rasande vanligt att passagerare också finner högfartmonstrena vara berömvärda i komforten.
Mera att kassera in på pluskontot har ZZR 1400 när det kommer till väghållningen och hanterbarheten. Även i högre farter behåller den känslan av att vara snabbstyrd och detta utan att tappa smidighet inne i stan och liknande. Du kan se ZZR:er på bandagar och de kommer inte nödvändigvis sist ur hårnålskurvan.
Glädjande för dem som just sitter och funderar på att skaffa sig en ZZR 1400 är att den är så fattig på problem och trubbel i kombination med att ägarna och de som kört dem lite seriöst har så få punkter att klaga på. Följ råden du får i högerspalten här och på nästa sida vad mekaniker och säljare tipsar om plus att du tar dig en ordentlig kik på sidan 84 i detta nummer av MC-Nytt där vi tipsar om hur du ska provköra en motorcykel för att minimera risken att gå på en mina. För just Kawasaki ZZR 1400 låter det som att risken att göra en blunder på till exempel motorslitage är mindre än på vissa andra hojar, men det skadar inte att ha okulärbesiktigat hojen noga före köp.
Publicerat i MC-Nytt nummer 3 2011
Text: Henning Svedberg