-Idén var att bygga något som var hyfsat komfortabelt, som såg rätt sportigt ut utan att vara för chopperaktigt – typ som en mogen motrcyklists sportmaskin, berättar Leno.
Till och med i det högklassiga urvalet i Jay Lenos garage är s&s lite speciell. Den inverterade Öhlinsgaffeln fram bär upp ett smitt Marchesini med 17-tums Metzeler och dubbla 320-millimeters bromsskivor som påverkas av Brembo radiella fyrkolvsok. Det där pekar på att det är en seriös sportmaskin, precis som det relativt smala 170/60-17 Roadtec bak, inga 8-tummare för designens skull. Däremot utstrålar 56-graders v-motorn med de extra feta kylflänsarna »cruiser«, tills man undrar om det här är en motorcykel med en kluven personlighet.
Kan man säga Streetfighter-cruiser?
–Ja, det skulle man kunna kalla den. Se till att få med det i texten för jag har aldrig riktigt förstått mig på chopperkulturen. Varför bygger man om en motorcykel så att den får sämre vägegenskaper? säger Jay.
Det här är inte bara en helt ny generation av luft/oljekyld amerikansk motorteknik, utan samtidigt en helt ny typ av amerikansk motorcykel. Den har en rundrörsram med 1 527 millimeters hjulbas, vilket känns konstigt när vi tar oss genom Burbank, fast uppe i San Gabriel Mountains tar jag flera repor genom Piuma Canyon och känner att allt stämmer. När man kör Mobil-1 x-wedge i närheten av max, faller bitarna på plats.
Man sitter mjukt och fint i motorcykeln med fötterna ganska långt fram, men trots det med full kontroll tack vare det fina styret med de justerbara Magurahandtagen. Sportigt, men bekvämt. Här finner vi en styrvinkel av 28 grader och 132 millimeter försprång, vilket är mycket, men faktum är att stabiliteten i sig bara är en facett av det hela: Styrningen är vass och spårsäker. Vikten av 251 kilo är en hel del, speciellt eftersom siffran anger vikten utan bränsle, men vi ger högt betyg åt de svenska fjädringskomponenterna.
Utdrag av artikel författad av:
Alan Cathcart