Harley Davidson XL 1200 Sportster 1990–03

I samband med en modellstädning tillkom Sportster med den större 1200-motorn och den importerades till Sverige från 1990. Precis som den mindre Sportstern fick även 1200:an remdrivning och femväxlad låda 1991 och dessutom gummiupphängda fotpinnar. Tanken var bara på 8,5 liter men redan 1995 växte den till 12,3 liter. Det året delades modellen upp i två varianter, Sportster Sport och Sportster Custom. Sport fick gjutna fälgar, dubbla skivor fram samt justerbar fjädring. Custom har högre styre, annan strålkastare och större framhjul. Tre år senare återkom standardmodellen i programmet. Det är en glidare, men jämfört med övriga modeller från samma tillverkare är den med på litet kurvarbete, även om bromsarna är klena och fjädringskomponenterna knappast förtjänar namnet.

Läckande cylinderfotspackningar är ett vanligt fel, men en ny typ av packning finns hos importören. I övrigt är det samma standardfel på Sportstern som på lilla, tredjepartsbatterier som inte klarar vibrationerna, startmotorer som inte får tillräckligt med ström och söndervibrerad bakskärm kring blinkersar.
Växellådan arbetar klonkigt men om den dessutom går trögt står ett verkstadsbesök på programmet.
Den här motorn kräver litet varmkörning för att gå riktigt, och över 3 500 varv händer inte speciellt mycket mera än att varvet ändras, fast tyvärr inte så att föraren märker det i form av effekttillskott. Sportmodellen har ett par hästar mera än både Custom och Standard, och är den modell som bjuder på mest kördynamisk glädje i fabrikens klassiska program – de senare modellerna T-Sport och Deuce undantagna. Vi får inte glömma bort att det är ett stycke motorhistoria som vi köper, även om fjädringen på den här modellen är fullt justerbar.
Till 2001 kom nya cylinderfoder och nya registerdrev, två välkomna modifieringar som sänker motorns mekaniska bullernivå. Ny oljepump är något som fabriken presenterar nästan varje år.
Trots det, med facit i hand kan vi säga att om ni ska köra Harley-Davidson, med betoning på köra, så är en 1200 Sportster inte helt fel val. Massor med vrid gör hojen lättkörd på kurviga favoritvägen. 

Annons

Annons

Senaste utgåvan