I MotoGP kommer det 2014 att finnas två stycken klasser – Factory och Open. Den största skillnaden är att Factory får köra med egen ECU, medan alla i Open kör med en gemensam standard-ECU.
I en intervju med GPOne.com antyder Ducatis fabriksförare Andrea Dovizioso att Ducati kan komma att delta i Open-klassen istället för Factory. Ducatis satelitteam har redan varit aktuellt för Open och skillnaden mellan Ducatis Factory- och Open-cyklar ska vara minimal.
– De sa att motorns respons ändras när den får fyra liter mer bränsle… men hur? Vi måste testa det och se om det finns några positiva skillnader.
Open-klassen får använda mer bensin (24 liter istället för 20), göra fler motorändringar och har ett mjukare däckalternativ i jämförelse med Factory. Open-teamen har också mycket större testmöjligheter, Ducati skulle kunna köra test när som helst, på vilken bana som helst, med sina fabriksförare. Factory-teamen är begränsade till officiella tester och fabriksförarna får förlita sig på att andra testförare tar utvecklingen i rätt riktning.
– Inget beslut har gjorts än, men efter att vi testat på Sepang kommer vi bestämma vilken väg att gå, säger Dovizioso.
Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.