Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Jobbet med att få fram den seriemässiga versionen av BMW S 1000 RR har haft ett tufft tidsschema men nu kommer de första bilderna på modellen i vad som får betecknas som ”produktionsfärdigt utförande”.
Motorn är en radfyra på 999 kubik som uppges vara mycket lätt. Torrvikten uppger BMW till 183 kilo och även om det på pappret är ett par kilo mer än de japanska konkurrenterna, kan det mycket väl skilja till deras fördel när vi väl ställer den på vågen.
Motorn är kompakt och BMW är synnerligen kryptiska i sitt pressmaterial och hävdar bara att ventilstyrningen ”tillåter mycket höga varvtal” och att ”dimensionerna i systemet liknar de hos F1-motorer”. Det rykte som vi hört är dock att motorn har en typ av tvångsstyrd ventilstyrning, likt Ducatis desmodromiska ventilstyrning, och ett extremt kort slag. Vi lär få återkomma till här den punkten.
BMW lanserar med denna modell även ett helt nyutvecklat ABS-system med fyra olika inställningar, samt dessutom ett antispinnsystem som är direkt hämtat från racingen.
Utifrån bilden noterar vi även radialmonterade ok från Brembo, ljuddämparen under motorn samt fälgar som ser ut att vara smidda. Informationen från BMW är fortfarande knapphändig.
Modellen kommer i fyra olika färger: Både ljust och mörk silvermetallic, grön metallic samt färgerna för BMW Motorrad Motorsport; vit/blå/röd.
Seriemodellen ska enligt pressmedellandet presenteras på nu försommaren och kunna beställas.
– Men leverans kommer att ske tidigast till jul. I praktiken kommer den i handeln först 2010, berättar Lennart Bäckström vid BMW Nordic.
Prislappen är mycket intressant. I Tyskland kommer den att kosta 15.150 Euro inklusive moms, vilket bör betyda en prislapp i Sverige kring 170 000 kronor. Således något dyrare än de japanska konkurrenterna men samtidigt billigare än Ducati 1198 och Aprilia RSV4.
Vad tycker du om nya S 1000 RR? Kommentera här nedan!