Bänkning: KTM 690 Duke -17

Till 2016 ersattes 55 procent av motorn med nya delar för att KTM skulle klara av att sänka utsläppen, öka effekten och hålla vibrationerna i schack. Toppen är ny och kolven är lättare samt starkare, något som bidragit till att varvtalsområdet ökat med 1 000 varv. En encylindrig pjäs som brölar på till 8 000 varv ger upphov till en hel del vibrationer – därför har motorn fått en ytterligare balansaxel. Det här är ett kraftpaket och det är inte lätt för utmanarna i detta test att hänga på KTM:en när den skjuter iväg ut ur kurvorna.

När vi mäter de faktiska värdet på bakhjulet i bromsbänk på Stockholms MC-varuhus får vi fram maximala 73,8 hästkrafter vid 7 900 varv. Vridet landar på 63 newtonmeter vid 4 900 varv.

Det här och mycket mer hittar du i Bikes utförliga och roliga test! Vill du bli prenumerant kan du teckna dig här för ett förmånlig erbjudande så att du inte missar de kommande utgåvorna av Bike.

Annons

Annons

Senaste utgåvan