Den 15 juli lyser svarta rubriker över Aftonbladets framsida: 22 dödade hittills! Inne i tidningen är det feta rubriker: »Han dog mc-döden«. Bilden visar en röd, totalkraschad Honda som har kört in i framskärmen på en vänstersvängande bilist på landsväg. Den 41-årige föraren avled på plats. Det här är så klart en oerhörd tragedi. Alla dödsolyckor är oerhörda tragedier. Så vad händer? Jo, Aftonbladet ringer Claes Tingvall,för att strö ytterligare salt i såren på ett kollektiv av motorcyklister som redan idag är arga över att ABSOLUT INGENTING görs för att vidareutbilda bilförare eller för att exempelvis bygga vägar där vänstersvängar är förbjudna. Varför inte införa spanska kurvor på vägar där sikten är skymd vid vänstersväng?
Nejdå. Av de 22 dödade är sju personer motorcyklister. Procentuellt en stor del. Så vad säger då trafiksäkerhetsdirektör Tingvall? Han säger »Nästan alla singelolyckor med dödlig utgång handlar om fylla… Det är sprit, motorcyklar och mopeder«. Så av de sju dödade motorcyklisterna som dog, herr Tingvall… hur många av dem var fulla? Räcker det inte att de är döda? Ska vi märka dem som fulla idioter också?
Jag har kört motorcykel sedan jag var 16 år gammal. Idag är jag 42. Jag har känt en handfull hojåkare som omkommit i olyckor. Ingen av dem var onykter. Kanske är det så att nästan alla motorcyklister som dör i mc-olyckor är onyktra. Isåfall blir jag en livlig förespråkare för alkolås på alla motorcyklar. Jag vet att Vägverket vill förbjuda motorcyklar. Alkolås skulle isåfall vara en bättre lösning.
I det här numret av MC-Nytt [9.07] har vi reportage från MC-Dagarna i Västervik. Vi var garanterat nyktra både på vägen dit och hem!