​Direktrapport: Triumph Speed Triple R

Hej Tobias, hur är läget?
– 
Här i Tarragona-trakten i nordöstra Spanien är det just nu närmare 30 grader varmare än i Sverige så jag ska inte klaga.  

Var har du fått köra Triumphs uppdaterade buse?
– Provkörningen av nya Triumph Speed Triple R körs på både härliga bergsvägar och på bana, denna gång på Bikes gamla hemmabana Calafat. 

Vad är det här för motorcykel?
– Det är den ursprungliga huliganen Speed Triple som varit med ett bra tag nu. Hojen har även i denna sjätte generationen samma motor som tidigare på 1050-kubik. Men den har fått en rejäl genomgång. Triumph själva pratar exempelvis om 104 förbättringar som ska ge den ett bättre vridmoment och mer kraft på rätt ställe i registret. 

Triumph har även denna gång varit hemlighetsfulla med vissa uppgifter, har du fått reda på något nytt?
– Ja, vi fick gissa effekten efter landsvägkörningen och min gissning stämde, det finns 140 hästkrafter i motorn hos 2016 års modell. Men det är leveransen och vridmomentskurvan som är intressant, det berättar jag mer om tidningen. Priset för S-modellen kommer ligga på 132.500:- och den Öhlinskittade R-modellen kostar 149.500:-. 

Läs mer hur Triumph lyckats med nya Speed Triple i Bike nummer 3, ute i butik 16/2. Prenumeranter får tidningen först och till bäst pris. Börja prenumerera genom att klicka här.

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

Upptäck mer från Bike powered by Motorrad

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa