Bild
Nästa artikel

Kawasaki H2 - 210 hästkrafter

Nyheter

Ända sedan Kawasaki presenterat H2R på Intermot har vi längtat - och nu är den här, gatlegala H2 med 210 kompressormatade hästkrafter.

Medan H2R var en ren banracer handlar det här om en gatmodell. Som ni kanske minns finns ett avtal mellan de japanska tillverkarna att inte sälja en gathoj med över 200 hästkrafter och därför ser vi ett rejält effekttapp från H2R:s 300 hästkrafter.

H2 levererar 200 hästkrafter (210 med trycksatt luftbox) vid 11000 varv. Effektminskningen ska ha uppnåtts främst med hjälp av andra kammar och det gatlegala avgassystemet. Motorn har omjusterats för sitt gatutförande och ska enligt Kawasaki leverera mer vrid tidigt i registret. Motorn är kopplad till en "dog ring transmission", där växlarna inte rör sig utan det är ingreppen som skiftar i position för att få vald växel.

Den körklara vikten uppges till 238 kilo, 37 kilo mer än ZX-10R. Till skillnad från H2R har H2 så klart lykta, regskylt och uppfyller alla miljökrav som ställs på en produktionsmodell. Som ni kan se på bilderna har H2 också tappat sina H2R-vingar, men i övrigt är de två modellerna väldigt snarlika sett till utseendet - fälgarna och ramen är samma. 

Sett till fjädringen har KYB stått som leverantör. Framgaffeln är en fullt justerbar KYB AOS-II och baseras på de luft/olje-gafflarna som används i motocross. Bakdämparen använder Kawasakis Uni-Trak-länkage och är även den fullt justerbar. Bromsarna har Brembo bidragit med och fram hittar vi dubbla 330-skivor med radiellt monterade monobloc-ok. Bak sitter en 250-skiva med 2-kolvsok. 

H2 är utrustad med quickshifter, traction control, launch control, engine brake control och ABS. Motorcykeln blir ungefär hälften så dyr som dess R-syskon och landar på kring 25 000 pund, alltså kring 300 000 kronor. 

Artikeln har nu uppdaterats med två tillsammans över 100 bilder stora bildspel.
 

Kommentarer

#1
2014-11-04 11:20

Jag kommer att tänka på Flåklypa Grand Prix... http://www.norskeklubben.ca/wp-content/uploads/2014/02/GRAND-PRIX-DU-SIE...

#2
2014-11-04 13:23

Effektstins hit och dit, men lite besviken är man ändå. Effekten hade väl varit okay om den vägde runt 200 kilo, men nu...
Bra uppdaterat för övrigt!

#3
2014-11-04 13:34

Bilderna i bildspelet är i gif-format, vilket gör att antalet färger är för få.
Det ger t.ex. övergångar i himlen med 90-talskänsla, vilket är retro men inte så snyggt.
Jpeg hade nog varit bättre, om det är ni som komprimerat dem...

#4
2014-11-04 13:52

Hahahaha det var länge sedan man såg detta

"dubbelt så billig"

:)

#5
2014-11-04 14:00

@anders.sjogren: Vi har haft lite problem med våra bildspel och bildkomprimeringen i det här fallet. Det ska dock vara fixat nu och bilderna se ut som de ska!

@Henrik-Andersson: Hehe, oops. Så det kan gå när man skriver som man vore kompressormatad ^_^

#6
2014-11-04 14:15

Härligt att läsa om de nya hojarna som släpps. Personligen tycker ja Rettan och Kawan är lite kantiga och svåra att ta till sig vid första anblicken, dock växer de ju mer man kollar in alla bilder. Duccen är snyggast (som vanligt) - Men det är ju inte i depån man ska vara snyggast, utan på banan som man ska vara snabbast !!!

#7
2014-11-04 16:16

@S
Nya R1 väger in på 199kilogram och levererar 200 hästar. Den har ingen luffarturbo.
Lite fult av Kawa att trixa med den frivilliga maxeffekten.
@mp
Kul association!
Så här kan stålhästar se ut i framtiden, kolla in hästansiktet.
http://www.gamestrust.de/uploads/inline/pic-35517-popup.jpg
Och ännu mer ekipaget dom ursprungliga medeltida hjältarna till häst när du upptäcker vapenskölden i sidan!
Det är f.ö. Link (i Mario Kart 8) som kör sin nya Eponator!

#8
2014-11-04 19:05

"Som ni kanske minns finns ett avtal mellan de japanska tillverkarna att inte sälja en gathoj med över 200 hästkrafter."

Var kan man läsa mer om detta avtal?

#9
2014-11-04 20:03

Simon: Så vitt jag vet är det inget officiellt utan mer en tyst överenskommelse sedan '99/00. Fanns också inom bilindustrin, men dumpades kring 2004: http://www.caranddriver.com/news/japan-dumps-276-hp-pact-car-news

Har för mig att den också inkluderar en 300 km/h-gräns. Någon annan som har bättre koll på historiken kanske kan fylla i?

#10
2014-11-04 20:24

Hästkrafter i all ära, men fy f-n vilken ful hoj.

#11
2014-11-04 21:20

BMW Audi och MB har en 250 km limit som gentlemans agrement. Porsche ställer sig utanför. Opel behöver inte ens tänka på det.

#12
2014-11-05 14:27

Den "skumma" lackeringen kallas Mirror Coat Black, ger svarta ytor i ljus.
Lacken funkar att spegla sig själv i. Och landskapet när man rider mot den nedgående solen.

Svenska Öhlins deltar med sin styrdämpare.

#13
2014-11-06 19:52

238kg är en helt orimlig siffra. Det är vad en sporttouringhoj från mitten åttiotal väger. Var kommer den siffran ifrån?

#14
2014-11-11 18:54

@TZRRR
http://www.motorcycle.com/manufacturer/kawasaki/2014-eicma-2015-kawasaki...
ienligt specarna väger h2 in på 524 lp
1pound ca 0.45kg = dryga 230kg
Starkt stål behövs för att härbärgera all effekt?
Super Chargern väger fett?
För lite dyrbar kolfiber o fin metall för att spara vikt? Och hålla priset nere på bågen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.