“Fabio kör så precist – det ger honom övertag”

Quartararo med team efter hans andra vinst på Jerez. Johan Stigefelt är femma från vänster.
Petronas SRT. Text: Mat Oxley

Svensken Johan Stigefelt hos Petronas Yamaha avslöjar MotoGP-ledaren Fabio Quartararos hemligheter och diskuterar de första racen i MotoGP:S konstigaste säsong.

Som det är nu med tävlingarna påverkade av COVID-19 och journalister inte är tillåtna i depån får vi berättelsen om veckoslutet av en ledande MotoGP-personlighet. Efter 2020 års första tävlingar, dominerade av Fabio Quartararo, är det dags för Petronas Yamaha SRT:s teamchef och tidigare 250- och 500-förare Johan “Stiggy” Stigefelt. “Det har varit tufft här på Jerez med COVID-situationen, men vilka makalösa två söndagar med Fabio! Vi såg hans potential redan förra veckan och idag var han i en liga helt för sig själv. Fantastiskt!”

“För att vara ärlig märkte jag egentligen inte att publiken saknades. Det är konstigt eftersom man inte tänker på det. Man fokuserar till 100 procent på racet, tittar på monitorer, kontrollerar sektor- och varvtider, så det är en märklig känsla utan fans, men utan att vara riktigt konstigt.”

“Efter vinsten förra söndagen hade teamet ett stort party, utan att bryta några COVID-regler – vi stannade på hotellet och vi kommer göra likadant ikväll.”

“Det är svårt att beskriva Fabios körteknik, men han gör aldrig några misstag. Han placerar alltid motorcykeln på samma ställe, likadana inbromsningar, överallt är det likadant. Han är så precis och han gör aldrig några misstag, det förvånar oss hela tiden när vi kontrollerar vår data. Andra förare gör alltid misstag – de bromsar för sent eller kör in i kurvorna för fort, men Fabio är så exakt. Det är hans fördel gentemot de övriga.”

“När vi tittar på Fabios data fungerar däcken riktigt bra för honom, även om de inte fungerar perfekt för alla andra. Om vi tittar på Franco Morbidelli så får han kämpa lite mer – han är lite mer aggressiv på bromsarna, han lägger ner lite mer och gasar lite hårdare.”

“MotoGP-körning för tillfället handlar om att lära sig köra på däcken och hur man tar hand om däcken. Det är Fabios andra supertalang – han tar hand om däcken så bra. Idag hade Maverick Vinales verkligen problem med däcken, men inte Fabio, även om deras respektive motorcyklar är inställda på liknande sätt.”

Stigefelt och Quartararo på en publikfri Jerez efter deras första vinst.

“Fabio är också otroligt cool och jordnära. Han är medveten om vilken chans vi gav honom förra året och hur hårt vi jobbat för honom. När vi skrev på med honom var han inte ett uppenbart val för MotoGP eftersom han var en mestadels medioker Moto2-förare. Han har verkligen tagit fördel av kontraktet och de möjligheter vi givit honom. När han först kom till oss var han redan mentalt mogen i och med hur han kunde förklara hur motorcykeln fungerade, men nu är han en man, ingen pojke längre.”

“Alla vet att Yamaha fungerar bra på Jerez men det kommer några svårare banor för oss – först Brno och sedan Spielberg. Det är vi medvetna om så det är redan i vår planering att de kommande tre racen kommer bli tuffa. Vi kommer göra vårt bästa, använda Yamahans kurvhastighet. Vi kan förmodligen klara av det på Brno, men Österrike kommer bli riktigt, riktigt svårt, även om vi definitivt kommer ha fler hästkrafter än förra året. På Spielberg behöver man en hög toppfart, men trots den nackdelen körde Fabio riktigt bra där förra året och tog en podiumplats.”

“Vi vet att när vi väl kommer till Misano kommer det bli lättare för oss, förmodligen också på Le Mans och Valencia.”

“Jag är mer nervös under Moto3-racen än jag är under MotoGP för från första till sista varvet kör de alltid som om det vore sista varvet och även om man är superstark kan man aldrig dra i från längst fram och alla andra förare är på en hela tiden. Det är riskabelt.”

“John McPhee gjorde en utmärkt insats i båda Moto3-racen här. Han har verkligen visat styrka sedan försäsongstesterna, han var stark i Quatar och han var på väg mot vinst förra söndagen liksom idag. Efter vad som hände i sista kurvan förra veckan ville han idag bara vara säker på att ta poäng. Han kör anmärkningsvärt bra för tillfället och gör bra ifrån sig under träning, när han kör för sig själv, jagar varvtider, allting. Det är ett nöje att arbeta tillsammans med honom.”

“Teamets lastbilar kör direkt härifrån till Brno, men vi är lite oroade eftersom vi har 17 britter i vårt team och karantän-situationen i Storbritannien är en orosfaktor, men vi kommer få hjälp av Dorna. Sen är det situationen runt Barcelona. Men verkligheten är att ingen vet vad som kommer att hända, eftersom situationen kan förbättras eller försämras på bara en vecka, ingen vet. Som team är det inte mycket vi kan göra – vi måste följa Dorna och se vad de kommer fram till. Efter att ha pratat med dem denna helg ser det ut som om de har allt under kontroll: Vilka dokument vi behöver, vilka typer av test vi behöver innan vi kan åka och så vidare.”

“Vi vet att vi alla måste vara försiktiga mellan racen och respektera alla regler. Och fyra dagar innan vi åker till Tjeckien måste vi testa oss för COVID-19. Vi får se vad som händer…”

Resultat MotoGP på Jerez de la Frontera, söndagen den 26 juli 2020

PositionpoängNumförarelandTeammärkeKm/htid/lucka
12520Fabio QUARTARAROFRAPetronas Yamaha SRTYamaha160.341’22.666
22012Maverick VIÑALESSPAMonster Energy Yamaha MotoGPYamaha160.0+4.495
31646Valentino ROSSIITAMonster Energy Yamaha MotoGPYamaha159.9+5.546
41330Takaaki NAKAGAMIJPNLCR Honda IDEMITSUHonda159.9+6.113
51136Joan MIRSPATeam SUZUKI ECSTARSuzuki159.8+7.693
6104Andrea DOVIZIOSOITADucati TeamDucati159.5+12.554
7944Pol ESPARGAROSPARed Bull KTM Factory RacingKTM159.2+17.488
8873Alex MARQUEZSPARepsol Honda TeamHonda159.0+19.357
975Johann ZARCOFRAHublot Reale AvintiaDucati158.8+23.523
10642Alex RINSSPATeam SUZUKI ECSTARSuzuki158.6+27.091
11553Tito RABATSPAHublot Reale AvintiaDucati158.1+33.628
12438Bradley SMITHGBRAprilia Racing Team GresiniAprilia158.0+36.306
13335Cal CRUTCHLOWGBRLCR Honda CASTROLHonda151.11 Lap
Har inte slutfört
63Francesco BAGNAIAITAPramac RacingDucati160.16 Laps
21Franco MORBIDELLIITAPetronas Yamaha SRTYamaha159.99 Laps
33Brad BINDERRSARed Bull KTM Factory RacingKTM158.113 Laps
9Danilo PETRUCCIITADucati TeamDucati159.214 Laps
43Jack MILLERAUSPramac RacingDucati159.615 Laps
41Aleix ESPARGAROSPAAprilia Racing Team GresiniAprilia158.517 Laps
27Iker LECUONASPARed Bull KTM Tech 3KTM156.720 Laps
Har inte slutfört 1:a varvet
88Miguel OLIVEIRAPORRed Bull KTM Tech 3KTM0 Lap