Provkörd: nya Ducati Multistrada S

I dagarna var Bikes chefredaktör Magnus Wallner i Bilbao i Spanien för att provköra nya Ducati Multistrada S. När Ducati skickade ut pressmeddelande om den nya Multistradan häromdagen avslöjade de inte mycket nytt om motorn.

Vad har egentligen hänt med den?
– Den har fått dubbla tändstift och vinkeln på injektorerna har ändrats. Mjukvaran till traction control-systemet har uppdaterats. Det ska ge mjukare gång och lägre förbrukning.

Hur fungerar det i praktiken?
– Det funkar bra. Det är skillnader som märks. Motorgången är faktiskt lugnare.

Den stora nyheten är ju DSS, Ducati Skyhook Suspension. Vad är det?
– Systemet jobbar med dämpningen fram och bak. Beroende på vilket körläge ställer den också om förspänningen. Man märker att systemet jobbar men det går väldigt diskret till och det stör inte. Det är integrerat med ABS och de samarbetar så tanken är att man ska få korta stoppsträckor även på dåligt underlag.

Läs hela provkörningen i Bike 10 som kommer 11 oktober.

Annons

Annons

Senaste utgåvan