
Att serva på hösten är smart, korta väntetider, ofta lite rabatt, plus att hojen är redo att njutas, direkt den första vårdagen. Men vad försiggår egentligen bakom väggarna inne på verkstaden? Bike fick en visning hos MÖR i Södertälje under service av ”redax-hojarna”, KTM 890 Duke R och 690 Enduro R.
Nedan har vi samlat ett bildspel på servicen med lite förklarande texter:
Vi börjar med luftfiltret… …som visar sig vara i utmärkt skick och ej behöver bytas. Motorn tappas på olja. Patrik använder uteslutande KTM originaldelar vid service. Oljefilter byts… …och oljesilar. Samtidigt med oljebytet ges hojen en visuell kontroll. Gammalt ersätts med nytt. På KTM Dealer Net får Patrik information om eventuella modellbaserade åtgärder. Dealer Net håller koll på mycket… …till exempel att det är dags att byta bromsvätska. Nu kopplar vi in oss mot hojens ECU. Här kan eventuella nya motormappar läggas in… …och felkoder läsas av. Uppkopplingen kräver en speciell ”KTM-dator”. Endast tillgänglig för auktoriserade KTM-verkstäder Pricken över i:et är en ifylld servicebok. Servicen loggas även i KTM Dealer Net, om boken skulle saknas. Tryggt för framtida ägare!