Yamaha presenterar uppdaterade crossmodeller

Pressrelease 2019-06-04.

Yamaha har nyligen presenterat sin motocross line-up för 2020. Den består av lekfulla maskiner från 65 till 450 kubik och både två- och fyrtaktare.

Då YZ250F presenterades som en helt ny modell till 2019 fokuserar vi på 450:n. Den har fått en ny motor och ram till 2020 där huvudmålet har varit lägre vikt och framförallt centralisering av vikten. Till det senare bidrar en ny, mer kompakt cylinder som likt tidigare lutar svagt bakåt. Se bilderna. Yamahas specialitet med omvänt topplock är givetvis kvar. Runt cylindern slingrar sig avgassystemet för att avslutas i en kompakt ljuddämpare monterad nära hojens viktcentrum. I cylindern jobbar en ny kolv med ”bryggade” förstärkningar på undersidan för att med ett minimum av material kunna bygga en tillräckligt stark kolv. En efterlängtad elstart sitter på sin plats och som tillsammans med ett ultrakompakt batteri (se bild) enbart bidrar med en försumbar viktökning.

Den nya ramen har lättats och arbetar tillsammans med en uppdaterad fjädring för att hålla ordning på kraftpaketet. Yamaha stannar kvar med framgaffel med fjädrar och idag är det bara KTM som använder luftgaffel, alla japaner har gått tillbaka till vanliga fjädrar i framgaffeln.

Elektronikmässigt finns det en launch-control på plats som håller effekten i schack när startgrinden faller. Yamahas Power Tuner är en mycket smart finess som via din smartphone låter dig finjustera motorns karaktär, trådlöst! Appen laddas ner gratis och låter dig sedan laborera med bränslemängd och tändning för att skapa din egen mapp. Via en omkopplare på styret kan du sedan välja mellan två olika mappar medan du kör. Ett kul och smart system!

YZ250F finns tillgänglig hos din handlare från juli månad och 450:n från augusti