Trident på Teneriffa

Vi körde nya Trident upp på 2200 meters höjd på Teneriffa. Teide är faktiskt Spaniens högsta berg.

En av Triumphs viktigaste modeller provkörs just nu på den soldränkta spanska ön Teneriffa. Ett dramatiskt bergslandskap med stora höjdskillnader bjuder på underbara motorcykelvägar där nyheten får visa vad den kan.

Trident är en aggressivt prissatt instegshoj – 84.900 kronor i basfärgen svart. Speciellt för Trident att den kan fås anpassad för A2-körkortet och att den sedan enkelt kan ostrypas för full effekt – 81 hästar vid 10.250 varv. Av det maximala vridmomentet 64 Newtonmeter finns 90 procent till hands mellan 3.600-9.750 varv. Effektkurvan är alltså mycket jämn vilket gör cykeln extra användbar och lättkörd. Gott om effekt finns alltid tillhands vid de varvtal man normalt befinner sig.

Den trecylindriga motorn på 660 kubik är hämtad från Street Triple S men har fått många nya delar och är Euro5-anpassad.

Trident kommer i fyra färgkombinationer. Vi körde basversionen i mattsvart och silver/röd. Kommer också i vit och blanksvart.

Den första kördagen bär uppåt. Nere vid kusten är det riktigt varmt men temperaturen faller snabbt och snart ser vi isfläckar intill vägen.

Landskapet är fantastiskt. Som att vara på månen. Högt ovanför molnen som breder ut sig som ett ulligt täcke nedanför. Vägarna är som oftast i bergsområden – extremt kurviga vilket gör att Trident får visa vad den kan i ett förhållandevis högt tempo.

Vi ska komma ihåg att det här inte är en sporthoj utan en extremt snäll och prisvärd instegshoj. Triumph ser tre köparkategorier. Nybörjare, återfallare och erfarna motorcyklister som vill ha en extra smidig hoj i garaget.

Trots det för det ett mycket bra jobb. Stadig och säker i hårnålarna och trygg i högfartspartierna. Känns definitivt inte som ett budgetbygge trots den måttliga prislappen.

Håll utkik i kommande Bike för en komplett utvärdering!

Annons

Annons