Provkörning: Ducati Hypermotard 939 SP

Stämningen var inte riktigt på topp när jag klev av bussen på den regntyngda banan Castellolí Circuit nära Barcelona. Det var ruggiga tio grader och regnet piskade. Men humöret ändrades snabbt när jag vi fick syn på de röda skönheterna skodda med regndäck och kände doften från däckvärmarna.

Första intrycket av Ducati Hypermotard 939 SP är att det är en liten och kompakt hoj. Den längre fjädringsvägen skvallrar dock om behagligare allroundegenskaper. 

När jag väl hamnar i sadeln känns hojen härligt tajt. Med mina 180 centimeter upplevs placeringen av styre, fotpinnar och sadel helt rätt för den här typen av hoj. Jag reagerar på den höga sadelhöjden som inte är helt optimal för körning i stan. Sadeln i sig är det inget fel på, den är bra utformad och skön att sitta på. Men den upplevs som lite kantig när benen sträcks mot marken vilket förstärker känslan av hög sadelhöjd.

Så fort jag ger mig ut på banan känns styrgeometrin helt rätt. Hypermotard 939 är väldigt lättstyrd och förlåtande genom kurvorna. Det är lätt att korrigera spårvalet innan jag lär mig att hitta runt banan. De smidda treekrade fälgarna från Marchesini får hojen att kännas lätt och lättmanövrerad även i högre hastigheter tack vare den låga gyroeffekten från de lätta fälgarna.

Nya Hypermotarden har fått en större motor genom större borrning men slaglängden är samma som tidigare. Samtidigt har Ducati valt att behålla storleken på ventilerna från den äldre och mindre motorn. Detta ska ge en högre turbulens i bränsle- och luftblandningen för en bättre förbränning vilket i sin tur ger ökat vrid i låg- och mellanregistret, menar tillverkaren. 18 procent mer vrid vid 6000 varv per minut vilket även återspeglas i en otroligt snäll och linjär effektkurva. Mer effekt betyder också högre temperaturutveckling vilket Ducati löser med en snygg liten oljekylare för att problemfritt klara klimatet även på varmare breddgrader. Motorn klarar även utsläppskraven inom Euro4-normen med sin nya och aningen längre ljuddämpare.

Framfjädringen har också uppdaterats och numera sitter det komponenter från Öhlins både fram och bak. Fjädringen och kommunikationen mellan förare och däcken fungerar riktigt bra på det bitvis blöta och ojämna underlaget. Beläggningen liknar på sina ställen rena tvättbrädor. I de långa svepande kurvorna sväljer Öhlinarna asfaltsskarvarna och ojämnheterna utan att hojen reagerar märkbart eller sätts i gungning.

Ducati har lagt ner mycket tid på elektroniken hos Hypermotard 939. 
– En bred baskunskap runt en motorcykel är väldigt viktig vid utveckling av elektroniken till dem. Det är som med moderna fotokameror. I dag kan vem som helst gå till en affär och köpa en modern kamera och ta fantastiska bilder i auto-läget. Samma är det med motorcyklar med välutvecklad elektronik, förklarade Ducatis testförare Beppe Gualini.

Det märks ute på banan. Både motorns effekt och traction control-systemet går att ställa in för olika underlag och känslighet. Traction control-systemet jobbar riktigt mjukt och fint på den blöta banan. Detsamma gäller ABS-systemet från Bosch som håller cykeln stadig vid inbromsningar med hög frekvens på pulserna. Race-läget tillåter bakhjulet att låsa upp sig vilket gör att du kan styra in hojen i kurvorna enklare med hjälp av fot- och motorbroms, utan att riskera att låsa framhjulet. Monoblock-oken från Brembo tillsammans med den radialmonterade bromspumpen har bra bett och inger en fin känsla i doseringen. Bromsarna är enkla att pressa till gränsen innan ABS-systemet tar över.

Den bakgrundsbelysta instrumenteringen är tydlig och lättöverskådlig. Numera finns även en växelindikator. LED-blinkers är integrerade i handtagsskydden vilket ger ett slimmat intryck. Allt kolfiber som 939 SP utrustats med sätter pricken över i vad gäller ögongodis. Registreringsskyltshållaren, den lilla vindavvisaren, huggern över bakhjulet och värmesköldarna för grenröret är detaljer som bidrar till det lilla extra. I tillbehörssortimentet hittar du bland annat en ljuddämpare från Termignoni som ger fyra hästkrafter till och tre procent mer vrid. Lägre sadel och ännu mer kolfiberdetaljer finns att tillgå i den rikliga tillbehörskatalogen om de fabriksmonterade inte räcker till.