Premiär: Triumph Bonneville Bobber

Triumph hade jobbat hårt med att trumma upp stämningen i lokalen i centrala London där avslöjandet av den nya retromodellen skulle ske.
 
Den busiga bobber som presenterades har setts i mer eller mindre maskerade utföranden på brittiska vägar vid ett flertal tillfällen. Men avtäckningen bjöds på en hel del överraskningar.
 
Som väntat fick hojen en stålrörsram i softtailstuk som döljer bakdämparens placering för en extra avskalad design. En singelsadel sitter på en höjd av 690 millimeter och ett fett bakdäck på trådekrad fälg fulländar bobber-stuket. De låga piporna på vardera sida av motorcykeln tillför även till hotrod-vibbarna. Som hos alla övriga Bonneville-hojar kommer Triumph erbjuda rikligt med tillbehör för den som vill personifiera sin Bobber, vad sägs exempelvis om ett ballt aphängarstyre?

Triumph har även inlett ett samarbete med FOX för att erbjuda en sportigare bakdämpare och letar du efter bullrigare pipor är det Vance and Hines som tillhandahåller dessa som originaltillbehör. 

En kul detalj är att sadeln kan skjutas framåt eller bakåt för att ända förarpositionen. Även instrumentets position kan ändras för bästa överblick i olika lägen.
 
Motorn är den otroligt vridstarka pjäsen från T120 vilket innebär en effekt runt 79 hästkrafter med vad Triumph kallar en Bobber-specifik justering av motorkaraktären med ännu mer fokus på vrid.