Nya Yamaha XSR900!

Snygg som synden, nya XSR 900

Faster Sons, Yamahas slogan för retrohojarna, går nu in på sitt sjunde år och i kölvattnet av 2021 års helt nya MT09 kommer nu XSR900. Med teknik tagen direkt från MT-modellen men med en helt klart egen profil. En modern Deltabox aluminiumram och fullt justerbara fjädringskomponenter utmanas av en effektiv och pigg trecylindrig motor på 889 kubik och 119 hästkrafter med 93 newtonmeter i vridmoment. Tre millimeter längre slaglängd har gett 43 friska nya kubik som hjälper till att höja vridmomentet med sex procent jämfört med föregångaren. Ok, en sista teknikgrej, dessa hojar köper man med känslan i alla fall, en sexaxlig IMU sörjer för de främsta tekniska körhjälpmedlen och här finns inget att sakna.

Den färgen skapar habegär och ger nostalgikerna något vått i blicken.

Det första man slås av, FÄRGEN! Helt underbar och en härlig flirt med 80-talets racinggener. Men även den buffliga, djupt skålade sadeln ger nya XSR900 en snygg egen profil. Lyset är i design likt föregångarens men nu med senaste LED-teknik. Yamaha påpekar tydligt att till denna modell har man tillbringat tusentals kilometrar i sadeln för att uppnå det perfekta ljudet. Men har experimenterat med olika ljuddämparvolymer och lekt med grenrörens utformning för att tillsammans med avstämda insugsrör skapar rysande rossliga toner.

Fullfärgs TFT-skärm tillhör 2020-talet, liksom en justerbar fjädring.

Fälgarna på XSR900 är nästan värda ett kapitel för sig. Med en ny teknik kallad Spin Forging uppnås ett mycket tunt men starkt aluminiumgods och gör fälgarna hela 700 gram lättare än tidigare. Ofjädrad vikt dessutom som ger följsammare fjädring och lättare insvängning.
Men nu pratar vi ju teknik igen, vi skippar det och låter bilderna i nedan galleri tala för sig själv!
Yamaha XSR900 finns tillgänglig i butik från mitten av februari -22.

Annons

Annons