Nya uppgifter om nästa Suzuki GSX-R 1000

Lanseringen av Suzuki GSX-R 1000 har skjuts rejält framåt och vi kan se att motorcykeln som nu visas upp fått en större ljuddämpare än den som visades i Milano förra året. Det leder oss att tro att Suzuki fått jobba en del med de tuffare utsläppskraven i Europa.

Motorcykeln har fått en ny aluminium-box-ram och en helt ny motor. Kraftkällan är en 1000-kubiks radfyra med variabla ventiltider SR-VVT. Motorn lämnar 202 hästkrafter vid 13200 varv och 118 newtonmeter vid 10800 varv.
 
Den avancerade ventiltekniken
bygger på en mekanisk lösning med stålkulor i insugskammens drev. Genom kulornas rörelse på grund av centrifugalkraften ska ventiltimingen justeras optimalt vid alla varvtal.
 
Det är inte bara när det gäller motorn som Suzuki har valt mekanik framför elektronik. Stötdämpningen fram och bak sköts av toppkomponenter från Showa. Deras Balance free-framgaffel (BFF) ska kunna ta sig an ett brett spektrum av underlag utan att ha så mycket som en kabel kopplad till sig.
 
Även den kompakta och analoga bakdämparen är byggd med Showas Balance free-teknik (BFRC). Det återstår såklart att se om Suzukis mer mekaniska hållning när det gäller både chassi och motor räcker till, men lite uppfriskande är det ändå. Hjulbasen är 1410 millimeter, sitthöjden 825 millimeter och tjänstevikten 203 kilo.
 
Nya GSX-R 1000 är dock inte helt strippad på moderniteter. Växellådan har utrustats med quickshifter och gasen sköts via Ride-by-wire som konfigureras via Suzukis valbara körlägen. 10-läges traction control ser till att hålla dig kvar i idealspåret. Tidiga uppgifter ledde oss att tro att Suzuki skulle lansera motorcykeln utan IMU-enhet. Men det är inte fallet, nya GSX-R 1000 kommer få tekniken som bland annat förfinar ingreppet från traction control. Suzuki ser även till att hjälpa dig iväg snabbt ifrån rödljusen med hjälp av ett launch control-system.