KTM 790 Rally, för dig som inte kan få nog

Häromdagen presenterade KTM en riktig hardcore-version av sin redan erkänt vassa 790 Adventure R. KTM 790 Adventure R Rally, är det nya långa namnet på en rejält uppiffad version av grusraketen.

Redan under lanseringen av 790 Adventure i Marocko, som undertecknad hade äran av få närvara på, visades det upp några fina tillbehör. Störst stjärnstatus hade ett fjädringskit från WP där de verkligen tagit ut svängarna. En 48 millimeters WP XPLOR PRO ”cone valve” gaffel direkt från WP:s fabriksavdelning kombinerat med en XPLOR PRO PDS bakdämpare. Detta kit sitter på 790 Rally och ger en redan ytterst kompetent hoj rena rama Dakar-prestanda.

Fjädringsvägen är utökad med 30 millimeter både fram och bak och ger då en total fjädringsväg på hela 270 millimeter! Rena rama endurosiffror och det hissar samtidigt upp sadelhöjden till 910 millimeter. Inget för kortbenta direkt.

Vidare har KTM grävt djupt i sin Power Parts katalog och försett 790 Rally med en ljuddämpare från Akrapovic, längre ”rallyfotpinnar”, genomskinligt kåpglas och spoilers samt en quickshifter+ för kopplingslös växling upp och ned. Tjocka tankskydd i kolfiber sitter på plats och tillsammans med den nya blåaktiga ”lackeringen” på tanken, en ny sadel och vita kåpdetaljer ser 790 Rally riktigt fräsch och kompetent ut.

Men KTM nöjer sig inte där, även hjulen har setts över och på 790 Rally sitter det smalare fälgar från DID. Dessa ”Dirtstar” sitter även på KTM:s tävlingsmodeller för enduro vilket borgar för högsta tänkbara hållfasthet. Till skillnad från standard Adventure/R handlar det nu om hjul försedda med innerslang vilket även öppnar upp att använda mousse anpassad för öken-race.

Tyvärr får vi vänta ett par månader innan priser och leveransdatum blir officiella men visst blir man sugen.