Honda CRF250RX, Bike´s nya GGN-vapen!

Foton: Joakim Danielsson

Till årets stora endurofest på Gotland ska Bike´s Linus Bankler testa, ett för honom nytt koncept, en liten fyrtaktare. Tidigare års framfart på GGN har skett på stora starka hojar med onödigt mycket effekt i de flesta lägen. Med andra ord dags för någonting nytt.

Valet föll på en relativt ovanlig syn i de Svenska endurospåren, Hondas fina CRF250RX (ja, det ska vara ihopskrivet). En slags cross/endurohybrid med en stor portion av crossgenerna kvar i ryggmärgen. Motocross-systern CRF250R kom som helt ny modell till 2018 och den har använts som bas till RX:en. Bakhjulet på 19” har fått ge vika för ett mer endurovänligt 18” samtidigt som bensintanken vuxit från 6,3 till 8,5 liter. Detta har toppats med en mjukare fjädring och en lite softare mappning i motorn. Resten är lämnat orört.

Det innebär tätstegad, femväxlad låda med hög etta, ingen belysning, ingen instrumentering samt en högvarvig, ettrig motor med toppeffekten vid hela 14.100 varv. Hojen är med andra ord svår att få enduroregistrerad och får enbart köras på inhägnat område. Oftast inga problem på svenska endurotävlingar (förutom SM). Första tanken är att det knappast kan vara en lämplig endurohoj för såphala kalkstenshällar. Men vad vore Bike utan nyfiket utredande och testande så nu i helgen begav vi oss ut tillsammans i skogen.

Den lilla stånkan hoppar igång med ett snabbt tryck på startknappen, kick saknas helt, och med ett lätt slir på kopplingen sätter vi fart. Jämfört med en endurohoj, med låg första växel, får man tänka sig för lite hur man behandlar kopplingen vid start men inget som medför något problem. Uppe i fart slås man över hur extremt tätstegad växellådan är och hur snabbt man kommer upp på femte och högsta växeln, här pratar vi verkligen om fem körväxlar. Ingen låg etta som krypväxel och ingen hög sexa som transport, utan fem växlar för tät action!

Motorn drar fint och smidigt på låga varv och det går att smygköra på trean runt 90-gradersböjar med bara lite kopplingshjälp. På de två körpass som hanns med i helgen fick jag inte ett enda motorstopp som berodde på för lågt varv. Ett mycket bra betyg för Hondans motorkaraktär. Släpper man sedan upp motorn i lite högre varv börjar det hända grejer. Imponerande snabbt och med ett fränt avgasljud ur de dubbla dämparna varvar RX:en upp och bjuder på riktigt rolig endurokörning. Det är mycket lätt att byta spårval och kraften i motorn gör att det är lekande lätt att lyfta framhjulet över uppkommande hinder som omkullfallna trädstammar och stenbumlingar. Den snälla men ändå temperamentsfulla motorgången tillåter att ge gas tidigt ut ur kurvorna och belöna dig med snabb acceleration på nästa raka. Smidigt, effektivt och extremt kul!

Fjädringen var lite hård i originalinställningarna så jag släppte två klick på retur- och kompressionsdämpningen fram och bak vilket gjorde skillnad till det bättre. På söndagen styrde vi kosan mot Uringebanan i södra Stockholm. Legendarisk motocrossmark och med en mycket krävande sandbana att erbjuda. Även här imponerar Hondan. Jag hade trott att den lilla motorn skulle få det tufft i den tjocka och tunga sanden men den tar sig villigt ur de tajtaste svängarna på tvåans växel (trean med lite kopplingshjälp) och hoppar snabbt uppför Uringes håriga backar.

Vi kan sammanfatta helgen positivt överraskade över den pigga hojen. Bike kommer fortlöpande rapportera om CRF:ens fortsatta framfart inför GGN så håll utkik på Bike.se och på Bike´s Facebooksida.

Fakta och med detaljer om CRF250RX finner du på HONDAS HEMSIDA