ExploreBike: Skövde Enduro Week

Under veckan som gick arrangerades Skövde Enduro Week. Veckan inleddes med Kråkeguldsracet för de mindre åkarna och fortsatte med Enduro VM under torsdagen, fredagen och lördagen. Som avslutning kördes på söndagen Billingen Enduro Challenge som gick på delar av VM-banan.

Foto: Caroline Joelsson (@mxcarro)

Teamchefen för Yamaha Racing Enduro GP Team Joakim Johansson ger några tips inför Billingen Enduro Challenge.

Banan på Billingen Enduro Challenge var utmanande och rejält dammig på grund av den senaste tidens värme. Starten gick i botten på slalombacken och förarna ställdes direkt inför den första utmaningen. På toppen av skickbacken rundades Hotell Billingehus (nedan) och därefter bar det ut i skogen med riktning mot Cementas stenbrott. Banan hade allt – branta backar, tekniska partier, rötter, stenkross m.m. En rejäl utmaning och en riktigt kul dag på hojen.

Ett kortare stopp i racedepån för att fylla på med lite vätska och få lite uppmuntran från min far och min son.

Trött men nöjd efter tävlingen. Inga större misstag under racet men det krävdes en del vätska på grund av det varma vädret.

Foto: Caroline Joelsson (@mxcarro)

Under fredagen och lördagen genomförde Yamaha-teamet ett event där deltagarna fick besöka teamets paddock, provköra Yamaha Ténéré 700 och kika på de mest spektakulära delarna av VM-banan. Eventet genomfördes med Uphill Offroad Racing, Michelin och CEC Motorcycles.

Depågatan under VM-tävlingen. I mitten är det fritt för fotgängare men på de båda sidokorridorerna åker förarna från och till sina depåer.

Under tävlingen får förarna ta hjälp från sitt team med allting förutom att byta däck. I slutet på första tävlingsdagen byter samtliga förare däck (vilket görs på tid innan alla förare måste ställa in motorcykeln i ett avstängt område inför andra tävlingsdagen).

Foto: Caroline Joelsson (@mxcarro)

Yamahateamet kör med Michelindäck (Enduro Medium fram och bak) under VM-tävlingarna. Som regeln använder förarna Michelin Bib Mousse vilket ger ett motsvarande däcktryck på ca 0,8-0,9 bar.

Niklas Månsson från Månsson Technica arbetar på en av teamhojarnas fjädring. Niklas har arbetat med Yamaha Racing Enduro GP Team under många och har lång erfarenhet från fjädring och racing på högsta nivå.

Foto: Caroline Joelsson (@mxcarro)

Arvid Modin på väg in i en av kurvorna i slalombacken.

Foto: Caroline Joelsson (@mxcarro)

När en förare kommer in i depån efter varje varv går teknikerna direkt igenom hela hojen innan föraren går ut på nästa varv. Samarbetet och snabbheten hos teamets personal är verkligen på toppnivå och det märks tydligt att teamet har lång erfarenhet från tävling på VM-nivå.

Foto: Caroline Joelsson (@mxcarro)

Patrik Andersson accelererar ut från en kurva. Patrik tog en andraplats i seniorklassen under tävlingen.

Foto: Caroline Joelsson (@mxcarro)

Lucas Vågberg (ovan) på väg uppför slalombacken och Priit Biene (nedan) firar segern.

Foto: Caroline Joelsson (@mxcarro)

Yamahaföraren Franz Löfqvist (nedan) från Team Lillemans MC debuterade i VM. Franz fick till tre bra dagar på hojen och lyckades placera sig på en 12:e plats.

Foto: Race Magazine

ExploreBike och projektet GLOBAL RIDE:

Global Ride är ett projekt där jag har som mål att köra motorcykel på alla jordens kontinenter. På grund av coronaviruset är det just nu inte möjligt att resa och jag har därför beslutat mig för att med min Yamaha Ténéré 700 köra en svensk enduroklassiker (Stångebroslaget, Ränneslättsloppet och Gotland Grand National) och 24-timmarstävlingen Gripendygnet.

Läs mer om mig och mitt projekt på www.explorebike.se.

Facebook: explorebike.se

Instragram: explorebike.se

Youtube: explorebike.se

%d bloggare gillar detta: