Ducatis nyheter för 2020

Redaktionen har nyligen avnjutit Ducatis presskonferens för modellår 2020. I år valde vi att följa evenemanget hemma på redax på storbilds-tv med en lagom besk espresso som sällskap. Vår Danske redaktör Klavs Lyngfeldt var dock på plats och såg presentationen live.

Scrambler 800 kommer i en ny version, 800 Dark, vilken varsamt skalats på ”onödiga” komponenter och därav fått en betydligt mer gynnsam prislapp och borde hamna strax under 90.000 kronor. Säkerheten är dock på hög nivå, bland annat med kurv-ABS som standardutrustning. Med över 70,000 enheter tillverkade sedan starten är Scrambler fortfarande en mycket viktig modell för Ducati.

Ducati Scrambler Icon Dark.

Multistrada 1260 S Grand Tour heter den senaste versionen av Ducatis, i över 100,000 tillverkade enheter, touringhoj. Kort kan man säga att detta är en 1260 S som frotterats med tillbehörskatalogen och försetts med en exklusiv lackering. Jämfört att shoppa loss på en ”vanlig” 1260 S gör man ett fynd i Grand Tourer. Däcktryckskontroll, keyless ride och dimljus för att nämna några komponenter. Idag finns hela åtta olika modeller av Multistrada att välja mellan så utbudet har blivit stort sedan 1200:n presenterades för tio år sedan.

Panigale V2 heter efterföljaren till Panigale 959. I mångt och mycket samma maskin som tidigare men nu med enkelsving och kraftigt uppdaterat teknikpaket baserat på ett sex-axligt gyro som mäter acceleration i alla ledder. Hela hojen har blivit mer användarvänlig med mjukare dyna och fjädringsinställningar. Detta utan att försaka de tidigare erkänt suveräna banegenskaperna. Panigale V2 drivs av en Superquadro v-twin på 155 hästar (+5) och 104 newtonmeter (+2) som EURO 5-anpassats för att möta framtidens miljökrav. Svenskt pris, cirka 179,900 kronor.

Panigale V4. Nykomlingen för två år sedan och det årets stora bomb i Superbikevärlden har varsamt setts över till 2020, framförallt för att bli mer användarvänlig. Den har även ärvt en del fräcka komponenter från fjolårets V4R, bland annat de uppseendeväckande vingarna på varsin sida av kåpan vilka uppges ge hela 37 kilos downforce i 270 km/h. Perfekt för Essingeleden! Fjädringen har mjukats upp med mjukare fjädrar med mer förspänning och ramen har gjorts en aning mjukare och tillåts nu flexa lite mer. Dessa ändringar, tillsammans med en helt ny programvara för ride by wire, har i det stora hela gett en mer lättkörd hoj.

Streetfighter V4 är tveklöst en av årets absolut hetaste nyheter i hojvärlden. Utseendet flirtar vilt med ”originalet” Streetfighter 1098 och Panigale V4. Här har Ducati verkligen gått ”all-in” och varsamt trimmat ner superbike V4:an till ”bara” 208 hästar. Vridmomentsmässigt har motorn endast tappat 1 newtonmeter! Detta parat med en fulltankad vikt på 199 kilo motiverar kanske de fyra aerodynamiska vingarna så hojen inte hamnar i omloppsbana. Utväxlingen är sänkt med andra fram- och bakdrev (samma som V4R) vilket faktiskt gett Streetfighter V4 14% högre dragkraft vid 100 km/h på treans växel jämfört med Panigale V4. Motsvarande jämförelse med ikonen, Streetfighter 1098, ger 31% högre dragkraft. Stoppar men sedan dit ett komplett racingavgassystem från Akrapovic, skjuter effekten upp i hela 220 hästar. Dessa siffror skvallrar om vad som väntar vid den första provkörningen. Gissa om vi är sugna! Självklart kommer även en S-version av Streetfightern. Förutom något lägre vikt som kommer av smidda Marchesinihjul har Streetfighter S försetts med Öhlins senaste elektroniska fjädring (EC 2.0) och styrdämpare. Svenska priser bör landa runt 215,000 för standardversionen och 245,000 för Streetfighter S.