Ducati Monster 796

Startmotorn drar sakta runt den morgontrötta L-twinnen efter en fuktig natt. Cha-klonk-Cha-klonk Cha-broom… och dagen fick just en bra start. Den nya motorn på 803 kubik baseras på den mindre 696-motorn, men är 1,9 kilo lättare tack vare det nya vevhuset som sparar 1,2 kilo. Vevaxeln har försetts med ett »848-likt« svänghjul och slaglängden har ökat från 57,2 till 66 millimeter, kompressionen har även den ökat från 10,7:1 till 11:1.

 

Mer utrymme plus mer luft ger ökad effekt och de 87 hästkrafterna gör sig mest påminda från 6 000 varv. Om den digitala displayen visar tal under 4 000 är gången ryckig och det är svårt att köra långsamt på ettan i stan. Landet däremellan är en kompromiss av de två, men det står klart är att nya Monster 796 gillar att varvas – och den distinkta växellådan med korta lägen gör det hela till ett nöje.

 Sadelhöjden är 10 millimeter lägre än på Monster 1100 och styret sitter 20 millimeter högre upp – och det känns, körställningen är mer upprätt och inte lika sportig. Sadeln är i det bredaste laget när baken viftar runt som en könsmogen humla på roliga sjuttiovägar, men fungerar bra om du sitter som en moderiktig italienare.

Den inverterade framgaffeln på 43 millimeter från Showa (som saknar justeringsmöjligheter) är synkroniserad med enkeldämparen bak från Sachs (som har ställbar förspänning och retur). Körupplevelsen är mycket bra och Ducatin styr in väldigt fint och ger bra känsla för framhjulet. I landsvägstempo lika med körkortslös i ett halvår mår vi fantastiskt ihop. Chassit känns bandugligt så det räcker till, men vissa skulle säkert sakna mer effekt.

 

ABS-systemet är detsamma som på Multistrada, men med annan mjukvara och känns faktiskt något bättre – utan att ha utfört några vetenskapliga mätningar.

Det är lika lätt att bli förtjust i 796 som det är lätt att störa sig på småsaker som liten bensintank, kort styrutslag och dåliga lågvarvsegenskaper. Men fördelar som otvivelaktig skönhet och vägegenskaper av rang väger tungt. Lägg till ABS samt dräglig körställning och du är…

 

Plus
Mångsidig, lättkörd och egenskaper som lämpar sig även för högre hastigheter. Fjädringen fungerar utmärkt. Insprutsinställningarna.

Minus
Det enda egentliga minuset är en fundering på hur den nya motorn pallar trycket vid längre tids körning.

 

Publicerad i Bike nummer 8 2010.
Text: Oscar Algott
Foto: Tobias Petersson