Nya Triumph Speed Triple 1200 RR!

Efter flera veckors tissel och tassel släppte Triumph idag på täcket över Speed Triple 1200 RR. Tidiga teasers och lermodeller har endast avslöjat en sportig halvkåpa, nu vet vi ALLT! Kännetecknande för nya 1200 RR är en snygg enkellykta fram i cool retrostil, avancerad elektronisk fjädring från Öhlins och en uppdaterad elektronik, främst för wheeliecontrolen.

Grymt snygg profil!

Den mycket snygga hojen delar det mesta rent tekniskt från systermodellen Speed Triple 1200 RS. En modell som vi på Bike har mycket goda erfarenheter av, både på bana och landsväg. Körställningen skiljer sig förstås åt, då RR är mer kompromisslös gällande banåkning är körställningen mycket mer framhjulsorienterad. Med högre fotpinnar och ett lägre styre förflyttas tyngdpunkten framåt och ger en bättre känsla för framhjulet. Tillsammans med den nya intelligensen för wheeliecontrolen ska detta förhoppningsvis ge en lugnare framände på hojen under acceleration. Något som vi anmärkte på under provkörningen av 1200 RS.

Rött eller vitt, bara att välja!

För att ytterligare understryka dugligheten på bana, har nya Triumph Speed Triple 1200 RR utrustats med Pirellis värstingdäck, Diablo Supercorsa SP V3. Öhlins senaste generation av elektronisk fjädring, Smart EC 2.0, ska hålla chassit i balans och erbjuda en lättskött och användarvänlig inställning av hojen.

Öhlins Smart EC 2.0

Motorn är identisk med 1200 RS, vilket innebär 180 hästar vid 10 750 varv och 125 newtonmeter vid 9000 varv. Den extremt linjära effektutvecklingen må se tråkig ut på ett effektdiagram, men tro oss, effekten i denna ljuvliga trecylindriga motor är allt annat än tråkig!

LED när det är som vackrast!

Provkörningen för oss på Bike är redan inbokad, Ascaribanan i slutet av November, så håll ut gott folk!

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser