Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hypermotard V2 – lättare, mer kompakt och med en ny 890-kubiks tvåcylindrig V-motor. Den nya supermoton presenterades på EICMA 2025 och lanseras våren 2026.

På EICMA 2025 presenterade Ducati den fjärde generationens Hypermotard: Ducati Hypermotard V2 och Hypermotard V2 SP. De nya supermotorna är baserade på en helt omdesignad teknisk plattform med lika distinkt design.

Den nya serien är betydligt mer kompakt och lättare än sin föregångare: jämfört med den tidigare 950-kubiks-generationen har Ducati enligt uppgift minskat vikten med 13 kilo (14 kg för SP).

I dess tekniska kärna finns den nya 890-kubiks Ducati V-twinmotorn utan desmodromisk ventilstyrning, men med variabel insugningsventilstyrning (IVT), som producerar 120 hk och ett maximalt vridmoment på 94 Nm. 70 % av det maximala vridmomentet sägs vara tillgängligt från bara 3 000 varv. Den nya V-twinnen är den lättaste tvåcylindriga motorn Ducati någonsin har byggt (54,4 kg, en viktbesparing på 6,42 kg jämfört med föregångaren Testastretta 11°).

Ducati Hypermotard V2 använder en specialutvecklad monocoque-ram med motorn och även luftburken integrerad som bärande del. Bränsletanken på 12,5-liter är placerad ovanför monocoquen. Ducati strävar på det är sättet efter att uppnå en kompakt, styv design med reducerad vikt.

Fjädringen skiljer sig mellan de två versionerna av Ducati Hypermotard V2: Standard V2 är utrustad med 46 mm inverterad Kayaba-gaffel och en Kayaba-stötdämpare, medan SP-varianten har helt justerbara Öhlins-komponenter: NIX30 fram och STX46 bak. Båda supermoto-versionerna är utrustade med en Sachs-styrdämpare.

Båda versionerna har dubbla 320 mm skivbromsar fram. Den nya Hypermotard-modellen har Brembo M4.32 monoblock-bromsok och en radial PR18/19 huvudcylinder, medan SP-varianten är utrustad med Brembo M50-bromsok och en PR16/21 huvudcylinder.

Standardversionen av V2:an rullar också på gjutna hjul i storlekarna 3,50×17″ och 5,50×17″, utrustade med Pirelli Diablo Rosso IV-däck (120/70 och 190/55). Ducati Hypermotard V2 SP sitter på smidda aluminiumfälgar (enligt uppgift 1,56 kg lättare), även de utrustade med Pirelli Diablo Rosso IV Corsa-däck. För användning på bana finns Pirelli Diablo Superbike-slicks tillgängliga i bakdäcksdimensionen 180/60, eller alternativt i Supersport-dimensionen 190/60.

Den nya Ducati Hypermotard V2 har en 6-axlig IMU. Standardfunktionerna inkluderar kurv-ABS (4 nivåer), 8-nivåers traction-control, wheelie-control, quickshifter och motorbromskontroll, ett system som reglerar motorbromsningen vid nedväxling eller när gasen stängs.

Sadel- och styregeometrin på den nya Ducati Hypermotard V2 är typisk för supermoto-hojar, med brett styre (807 mm) och framflyttade fotpinnar. Sadelhöjden på båda versionerna är 880 mm, där SP-versionen erbjuder minskad markfrigång och en sadelhöjd som är 10 mm lägre än den tidigare 950 SP. Enligt Ducati begränsar detta inte lutningsvinkeln, utan ökar snarare stabiliteten och hanteringsprecisionen hos Hypermotard V2 SP. Tillbehörsäten finns tillgängliga för förare i olika längder.

Instrumenteringen består av en 5-tums TFT-skärm med tre infolägen (”Road”, ”Road Pro”, ”Track”) och en joystick på vänster sida av styret.

Ducati Hypermotard V2 SP inkluderar även:

Ducati Power Launch: Elektronisk launch-control som hjälper föraren vid acceleration från stillastående – till exempel vid tävlingsstarter eller på stängda banor.

Depåbegränsare: Begränsar motorcykelns topphastighet till ett förinställt värde – vanligtvis 60 km/h, vilket krävs i depån på många motorbanor.

Utrustning och tillbehör:

Ducati erbjuder en rad tillbehör till den nya Hypermotard V2, inklusive ett Termignoni-avgassystem (både ett gatgodkänt och ett rent racesystem), kolfiberkomponenter, ett multimediasystem (DMS) med Bluetooth, Lap Timer Pro med GPS samt olika komfort- och touringalternativ.

Lansering och tillgänglighet
Ducati har meddelat att den europeiska lanseringen av den nya Hypermotard V2 blir i april 2026. En begränsad A2-version på 35 kW (48 hk) kommer att finnas tillgänglig.

Tekniska specifikationer Ducati Hypermotard V2/SP

Motor och prestanda
Motor: Ducati V2, 90° V-Twin, 890 kubik
Effekt: 120 hk vid 10 750 varv
Vridmoment: 94 Nm vid 8 250 varv
70 % av vridmomentet tillgängligt vid 3 000 varv
Växellåda: 6-växlad med Ducati Quick Shift (DQS) 2.0
Ventilspel kontrolleras var 4500:e mil
Chassi och ram
Ram:
Aluminiummonocoque med integrerad luftfilterbox, motor som spännelement
Bränsletankens volym: 12,5 liter
Hjulbas: 1 492 mm
Sitshöjd: 880 mm
Vikt (färdklar, utan bränsle): 180 kg
Framgaffel: 46 mm Kayaba inverterad framgaffel
Fjädring bak: Enkel stötdämpare från Kayaba
Styrdämpare: Sachs

Fjädring V2 SP:
Framgaffel: Öhlins NIX30 48 mm inverterad framgaffel, fullt justerbar
Bakfjädring: Öhlins STX46 enkeldämpare, fullt justerbar
Styrdämpare: Sachs

Bromsar:
Fram: 2 x 320 mm bromsskivor
V2: Brembo M4.32 monoblock-bromsok, PR18/19 radial huvudcylinder
V2 SP: Brembo M50 monoblock-bromsok, PR16/21 radial huvudcylinder
Bak: 245 mm skiva, Brembo-bromsok

Hjul och däck:
V2: Gjutna aluminiumfälgar 3,50 x 17 (fram) / 5,50 x 17 (bak)
V2 SP: Smidda aluminiumfälgar, 1,56 kg lättare
Däck V2/V2 SP: Pirelli Diablo Rosso IV – 120/70 ZR17 (fram), 190/55 ZR17 (bak)

Elektronik:
6-axlig IMU
Körlägen: ”Urban”, ”Sport”, ”Touring”
Ducati Traction-Control (DTC) med 8 nivåer
Ducati Wheelie-Control (DWC)
Kurv-ABS med 4 nivåer
Ducati Quick-Shift (DQS) 2.0
Engine Brake-Control (EBC)
5-tums TFT-skärm med 3 visningslägen (”Road”, ”Road Pro”, ”Track”)
Joystickreglage
Ducati Power-Launch (endast SP)
Pit-Limiter (endast SP)

Utrustning och tillbehör
LED-belysning runtom
Litiumbatteri (SP)
Framskärm i kolfiber (SP)
Special SP-lackering med stor SP-logotyp
Ducati Multimedia System (tillval)
Lap Timer Pro med GPS (tillval)
Termignoni avgassystem (tillbehör)
Olika säten och kolfiberkomponenter tillgängliga

Slutsats

Med den nya Hypermotard V2 lanserar Ducati den fjärde generationen av sin sportiga funbike. Den nya plattformen, med en 890-kubiks V-twinmotor, monocoque-ram och modern elektronik, representerar ett betydande tekniskt framsteg. Båda versionerna – V2 och V2 SP – kombinerar låg vikt med de senaste förarassistanssystemen och förväntas finnas tillgängliga från våren 2026. Prissättningen har ännu inte tillkännagivits.

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

Upptäck mer från Bike powered by Motorrad

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa