KTM 1290 Super Adventure

För några år sedan lanserade KTM sin nya, revolutionerande 1190 Adventure. Med denna modell lämnade KTM sin position som tillverkare av mer eller mindre galna, hårt nischade produkter och började flörta med bredare kundgrupper. Men trots att 1190 var ett massivt steg framåt kunde huvudkonkurrenten BMW R 1200 GS fortfarande erbjuda en bättre sitt- och vindkomfort samt vassare ergonomi vilket gjorde att en hel del presumtiva kunder ändå valde att stanna kvar hos BMW. Med nya 1290 Super Adventure hoppas konstruktörerna på KTM kunna ändra detta. Den nya motorcykeln är nämligen mer ­komfort- och touringinriktad än 1190 och ska låta ”the adventure last longer”, enligt KTM. 

Provkörningen börjar med en motorvägssträcka där det snart står klart att den nya kåplösningen ger ett kraftigt förbättrat vindskydd. Dessutom är sadeln stoppad med ett nytt, mer gelliknande skummaterial än tidigare, och sittkomforten lämnar nu inget övrigt att önska. Motorn är en till 160 hästkrafter nedtrimmad version av 1,3-litersmaskinen från SuperDuke R. Den är i princip vibrationsfri, har massor av vrid på låga varv och ett härligt ryt på topp. Körbarheten är så bra att du i princip kan använda vilken växel som helst, när som helst. Växellådan fungerar också perfekt, med distinkta lägen och frihet från klonk och falska neutrallägen. Med originaldämpare är motorns V-twinmuller helt borta, kvar är endast ett mekaniskt ljud som skulle kunna komma från vilken motortyp som helst. Självklart erbjuder KTM öppnare tillbehörsdämpare, men någon ljudkaraktär skulle man väl ändå kunnat få till även i originalutförande?

Nåväl, det är i chassi och elektroniska stödsystem som de största nyheterna kan hittas. 1290 Super Adventure är utrustad med semiaktiv fjädring och en för marknaden unik integration av systemen för ABS, traction control, motorstyrning och stötdämpning. Systemet får sin information från motor, hjul, accelerometrar och fjädringslägessensorer. Vissa kritiska sensorer, till exempel de som rör bromsarna, är dubbla. Styrningen av de semiaktiva dämparna sker via ett antal olika styralgoritmer. Huvudalgoritmen är av skyhooktyp och strävar efter att hålla motorcykelns höjdläge konstant, vilket optimerar komfort, men inte fäste. Sedan finns en ”groundhook”-algoritm som vill hålla trycket mot marken konstant och som därmed optimerar väghållningen. ­Förenklat uttryckt blandas sedan dessa ­olika styr­algoritmer i olika proportioner i de olika fjädringsprogrammen Sport, Street och Soft. Dessutom finns ett Offroadläge där fjädringen beter sig som en konventionell ­passiv fjädring. 

Vi viker av från motorvägen och följer en smal vindlande asfaltväg som på sina ställen är ganska grusig. I sadeln märks i princip ingenting av några stödsystem eller semiaktiv fjädring. I komfortläget är motorcykeln mjuk och bekväm, men niger samtidigt nästan ingenting vid inbromsning. I Street och Sportläget ökar successivt hårdheten och tillåter också lite mer nigning för att öka väggrepp och feedback vid hårdare körning. Oberoende av fjädringsprogrammen finns också fyra körprogram som styr motorrespons, traction control, tillåtet lyft av framhjulet, effektuttag, med mera. Detta system kan förstås även slås av helt. Allt detta styrs enkelt i menyerna.

Trots gruset biter Continental Trail Attack-däcken riktigt bra och hjulåsning eller spinn regleras bort så mjukt att man oftast inte ens märker att systemen arbetar. För KTM har just känslan av att tekniken aldrig ska få stå i vägen för körglädjen haft högsta prioritet. Tempot på de vindlande bergsvägarna ökar och snart är det fulla nedlägg i varje kurva. 1290 Super Adventure må se stor ut när du står bredvid, men viktökningen jämfört med 1190 är trots alla komfortförbättringar endast 12 kilo och den väger nu 250 kilo med full tank. Man överraskas hela tiden över hur lätthanterlig och busig motorcykeln känns. Och hur oerhört fort det går att köra med den utan att den börjar kännas det minsta instabil eller slingrande. Körupplevelsen liknas bäst vid en 1190 med bättre komfort och ännu mer bottenvrid, vilket förklaras av att hela produktplattformen med motor, chassigeometri med mera är gemensam. Med ett pris på 157 900 kronor ligger KTM 1290 Super Adventure mycket nära BMW R 1200 GS Adventures pris på 159 900, den senare behöver dock kittas för ett antal sköna tusenlappar innan den når samma tekniska nivå. Siffror är dock inte allt, det är först i testet i Bike nummer 5 (i butik 7 april) som vi vet om KTM lyckats peta BMW från tronen – det kommer bli en tuff match!

Ursprungligen publicerad i Bike nr 04/15.

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser