Ducati DesertX Rally – ny offroadtuffing!

Ducatis tuffar till sin superpopulära DesertX med en ännu värre variant för riktigt tuffa tag. DesertX i standardutförande är redan en riktigt bra grushoj, där framförallt körställningen och väghållningen är på topp. Men det finns alltid de som vill ha värre doningar och nu kontrar Ducati med helt nya DesertX Rally.
Här hittar vi en riktigt fin fjädring från erkänt duktiga Kayaba som förser DesertX Rally med en closed cartridge-gaffel med hela 250 millimeters fjädringsväg och en ny, fullt justerbar, bakdämpare med 240 millimeters slaglängd hos bakhjulet. Även dämparens infästning mot ramen är ändrad från standardversionen för att kunna ta emot riktigt hårda landningar. Framskärmen är uppflyttad för ännu bättre frigång för grova däck fulla med lera och stenar.

Hjulen kommer även de från Japan, här ser vi fälgar från Takasago Excel tillsammans med smidda och frästa nav sänker vikten med 0,5 kilo, trots grövre design. De mittekrade hjulen är nu av slangtyp, enkelt att laga eller byta mitt ute i Saharas öken! Under motorn har Ducati placerat en rejäl hasplåt av bakad kolfiber som verkligen ser seriös ut. Broms- och växelpedal kommer från Ducatis egna tillbehörsavdelning och är smidda och frästa för att tåla påfrestningarna i tuff terräng.

En hel rallysadel toppar upp hojen och ger dig som förare mer rörelsefrihet. Sist men inte minst ser en justerbar styrdämpare från Öhlins till att hålla ordning på ekipaget när hastigheten ökar och vägarna blir sämre. Motor, ram och elektronik hämtas direkt från DesertX vilket betyder en 937 kubiks v-twin på 110 hästar och 93 Newtonmeter, som via sex olika körprogram matar ut effekt, traction-control och ABS, allt efter förarens önskemål.
Svenskt pris 235.000 kronor.

Ducati DesertX Rally, höjdpunkter:
*Testastretta 11° 937 cc motor med 110 hk vid 9 250 rpm och 92 Nm vid 6 500 rpm
*Fackverksram i stålrör med dubbelsidig svingarm i gjuten aluminium
*Tankvolym 21 liter
*Högt monterad framskärm med delad bromsledning
*Ekerfälgar med billetnav 21” x 2,15” och 18” x 4”, ekrar av kolstål och höghållfasta Takasago Excel-fälgar med innerslang
*Pirelli Scorpion Rally STR-däck i storlekarna 90/90-21 fram och 150/70 R18 bak (alternativt: Pirelli Scorpion Rally, Pirelli Scorpion Trail II)
*KYB Ø 48 mm closed cartridge tvåkammargaffel, 250 mm slaglängd, justerbar kompression och retur, ”Kashima Coating”-behandling på ytterbenen och DLC på innerbenen
*Gaffelkronor bearbetade ur smidd aluminium
*KYB stötdämpare med 46 mm kolv, 240 mm slaglängd, justerbar hög- och lågfartskompression, retur och förspänning
*Markfrigång på 280 mm
*Justerbar Öhlins styrdämpare fäst på styret
*6 anpassningsbara körlägen (Sport, Touring, Urban, Wet, Enduro, Rally)
*4 effektlägen
*ABS Cornering Bosch justerbar i 3 nivåer
*Ducati Traction Control justerbar i 8 nivåer
*Ducati Wheelie Control
*Motorbromskontroll
*Ducati farthållare
*5″ färg TFT-instrumentering med Ducati Link App-stöd och sväng-för-sväng-navigering
*Utility Bar (hållare för ex. navigator)
*Ducati panik-bromsljus
*Ducati quickshift upp och ner (DQS)
*LED-belysning runt om
*Dedikerad ”Iron Giant” färgschema (Erzberg Rodeo)
*Justerbara broms- och växelpedaler tillverkade av smidd aluminium

Annons

Annons

Senaste utgåvan