Bild
Nästa artikel
Ego är en eldriven superbike från Italien.

Energica kommer till Sverige

Nyheter

Det nystartade företaget E-MC utanför Lund har blivit Sveriges första importör av det exklusiva elmotorcykelmärket Energica.

Energica har sin hemvist i trakterna kring Modena i Italien och sedan cirka ett år tillbaka har de försett marknaden med två eldrivna superbikes. Modellerna kallas Ego samt Eva och är en kåpförsedd respektive naken motorcykel på samma plattform.
 
– Jag har kört motorcykel hela mitt liv och letade efter en elmotorcykel med superbike-prestanda. Jag frågade runt i branschen och tipsades om Energica, berättar Gert Thell som är vd för E-MC.
Efter en provkörning och ett samtal med företagsledningen beslutade han sig för att bli svensk importör. De första motorcyklarna kommer dyka upp i Sverige under våren med en prislapp på strax över 300 000 kronor. Det handlar inte om någon storskalig import men Gert Thell tror starkt på de påkostande elmotorcyklarna. Han ser paralleller till hur Tesla gjort elbilsmarknaden mer attraktiv genom att inledningsvis introducera en mer exklusiv modell.
 
Elmotorn som driver
Ego och Eva är oljekyld och av synkron permanentmagnet–typ. Maxeffekten sägs vara 136 hästkrafter och vridmomentet är maffiga 195 newtonmeter från 0 rpm hos Ego. Hojen har fyra körlägen: Sport, Standard, Eco och Rain. 0–100 km/tim går på under tre sekunder enligt tillverkaren och toppfarten ska vara elektroniskt begränsad till 240 km/h. Hojen har varken koppling eller växlar men för att underlätta parkering finns ett parkerings-läge som begränsar vridet och driver motor baklänges vid backning. Batteripaketet och motorn hos båda modellerna sitter i en fackverksram av stål. Laddning ska kunna ske via snabbladdare men även i ett vanligt 230-volts vägguttag. 
 
Bak sitter en Bituba-stötdämpare som standard och fram har hojarna setts med både Marzocchi- och Öhlinsgafflar. Bromsarna fram har fått fyrkolvsok från Brembo och bromsskivor på 330 miilimeter. Helkåpade Ego väger in på 258 kilo enligt tillverkaren.
 
När den gäller elektroniska hjälmedel är ABS:en från Bosch och den har länkats med styrenheten som övervakar motordata. Framför föraren sitter en Bluetooth-kompatibel skärm på 4,3 tum och den ska även kunna visa GPS-navigering.
 
Läs vår provkörning av Energica Eva här:
 
 

Kommentarer

#1
2017-02-09 18:33

När får vi se en provkörning av denna i Bike ?

#2
2017-02-10 14:30

@B
Stig_Roar Martinsen på norska Bike skriver om sin provkörning av Energica Eva i Oslotrakten.
Svårt att veta vad den ska jämförtestas med?
Energica har mer vrid men är tyngre än Kawas biffiga projektil ZZR 1400 som är bäst på Autobahn med sina svepande kurvor.
Frivillig hastighetsbegränsad till 300km/h på mätaren, i verkligheten fortsätter både konkurrenten Suzuki Hayabusa o ZZR att acca!
Alltså ingen kvickstyrd superbike.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.