Bild
Nästa artikel
Bike - Powered by MOTORRAD kommer att bli det nya namnet.

Bike + Motorrad = Sant!

Nyheter

Stor förändring när det gäller motorcykeltidningarna i Sverige. Bike slås nu ihop med Motorrad och kommer fortsättningsvis att ges ut under titeln ”Bike – powered by Motorrad”.

Den 28 februari 2019 träffades en historisk överenskommelse mellan OK Förlaget AB och Motorrad Nordic AB, där två av Sveriges ledande mc-tidningar – Bike och Motorrad – gör gemensam sak för att bli ett ännu starkare och bättre media för mc-intresserade läsare.
 
I praktiken innebär samgåendet att titeln ”Bike – powered by Motorrad” kommer att ges ut i Sverige, Finland och Norge. Utgivningen av Motorrad i Danmark påverkas inte.
 
– Det här ger oss en klart ledande position i Skandinavien med den största tidningen i Sverige, Finland och Danmark, samtidigt som vi blir en dominerande spelare i Norge. Den nya tidningen kommer att kombinera Motorrads seriositet med spänningen och ungdomligheten hos Bike. Vi kommer också att vidareutveckla tidningen Bikes starka position på internet, kommenterar Motorrad Nordics VD, Gerry Nordström.
 
Utgivningen växlar upp till tio nummer per år i Sverige, Finland och Norge. Danmark fortsätter som tidigare med sex nummer per år. Övergången gäller från och med nummer 4 och framåt. I Sverige har nummer 4 utgivningsdatum 11 april.

Du som är prenumerant av Bike kommer att få tidningen på samma sätt som tidigare och du som har prenumeration på båda titlarna kommer att få din prenumeration förlängd. 

Kommentarer

#1
2019-03-01 17:26

Då kommer alltså ”Bike – powered by Motorrad” alltså bli en egen tidning, inte bara en den svenska versionen av Motorrad. För i så fall slutar jag läsa direkt. Svenska Motorrad är ju så fruktansvärt dålig, en tysk tidning Googleöversatt till svenska. Eftersom jag förstår tyska ser jag de tyska uttrycken i varje mening. Det blir ofta väldigt svårbegripligt. Nej, detta var riktigt tråkigt. Bike – powered by Motorrad, dessutom ett ovanligt fånigt namn!

#2
2019-03-01 18:46

Det är dumt kapa innan man vet hur det slutar, men lite misstänksam blir man. En bmw vänlig tidning som fokuserar mer på fakta än glädje (Lite som bmw f.ö) Sen har Motorrad bra sidor också. Frågan är hur stor del av bikes själ som kommer gå förlorad

#3
2019-03-01 19:50

Är orsaken ekonomisk, journalistisk eller vad? Själv gillar jag iofs båda blaskorna, men det finns ju en orsak till att jag bara prenumererar på den ena (Bike) så hur sammanslagningen kommer att påverka innehåll och utseende är viktigt.
Fö håller jag med om att nya titeln är rejält krystad.

#4
2019-03-02 09:05

Hej! Jag förstår oron. Det här är ett stort steg, också för mig personligen. Bike blir huvudnamnet på nya tidningen, med tillägget powered by Motorrad i mindre text. Bikes redaktörer har gjort ett fantastiskt bra jobb och vår målsättning är att bygga vidare på det arbetet och ta ytterligare ett steg framåt för att göra Skandinaviens bästa motorcykeltidning. Allt har gått väldigt fort och den nya organisationen kommer att behöva lite tid för att få allt på plats och för att nå dit vi vill. Men vi kommer att ge full gas under våren och sommaren! Hälsning Gerry Nordström

#5
2019-03-02 11:35

All förändring är positiv.
Man får vänta och se. Kanske dessa herrar kan leverera något alldeles i särklass!?
Som sagts tidigare, att lekfullheten i Bikes journalistik kombineras med den faktatyngda ”tysköversatta” i Motorrad.
Är det rätt att göra så? Nej, men man kan!
Jag älskar båda tidningarna, synd bara att missa två olika sidors objektivitet bara...

#6
2019-03-02 12:11

Med all förmodan så beror det på att spara pengar och tjäna mer samtidigt.

#7
2019-03-04 08:34

Oavsett vad orsaken är till att man slår samman tidningarna mer eller mindre så tror jag det är för att Bike skall överleva då det är en liten spelare jämfört med Motorrad. Jag prenumererade tidigare på just Motorrad men tröttnade lite på att det var bara tester i Alperna, etc där man skall hetsas att köpa dom stora premium touringhojarna. Jag gick över till Bike för jag vill ha både tester av motorcyklar men också mer om kläder, hjälmar och övriga tillbehör samt det som jag saknade sedan Mc-Nytt gav ut sin mek-hanbok, tipps och trick inom mekandet med motorcykel. T.ex där Bike´s reporter visar hur man skall ta hand om el-systemet på sin motorcykel inför vinteruppehållet. Eller hur det fungerar med laddregulator, batteri, etc. Hur man installerar tillbehör på motorcykeln, tester av Packväskor, etc, etc.

Så en uppaning till Gerry Nordström...jag kommer i håg när Motorrad startade i Sverige och jag tyckte det var en ny och spännande tidning med större "ekonomiska och redaktionella" muskler då man har samma tidningsinnehåll i många länder där man bara översätter texten ger ett övertag mot en mindre tidning som t.ex. Bike och MC-Nytt. Se vad som hände Mc-Nytt.

Så med det sagt glöm inte av det som Bike har mer av som inte Motorrad har, mektips, endurobiten där reportrarna själva kör motorcykel, mer offroad för oss som både gillar sport, touring och ska ta steget in på offroadbanan. Som någon skrev tidigare, Tappa inte tidningen Bikes entusiasm och lekfullhet där reportrarna, t.ex. Magnus Johansson/Offroad och Christer Miinin som är duktig på sporthojs området samt gjort ett bra jobb med tidningen Bike.
För övrigt så har jag trillat dit på en BMW R1200GS men det har inget med Motorrads mc tidning att göra utan det är min entusiasm för motorcykeltouring som blomstrar fortfarande. När man blir älder behöver man en bekvämare motorcykel för långturerna.
Huvudsaken är att man kör motorcykel och att vi prenumeranter hjälps åt att driva tidningen framåt genom att prenumerera och komma med konstuktiv kritik och ett och annat reportage från semestern.

Ha det gott och lycka till med tidningen.
Det är vi värda!
//Micke

#8
2019-03-06 08:18

Först bytet av namn från Superbike till Bike, och nu detta. Ideliga förändringar! ;-)

Skämt åsido. Det blir spännande att se hur det blir. Några önskemål är:
* riktigt bra språklig kvalitet på översättningar. Här vill jag minnas att det fanns förbättringspotential sist jag läste Motorrad.
* lekfullhet (precis som Diod uttryckte).
* gärna mycket sporthoj och streetfighter, (och el-mc när det kommer mer av).
* hålla en politisk neutral position i t.ex. miljö vs. bensinpriser, etc. Alla som kör hoj är inte klimathotsförnekare. Här missade man tyvärr helt på Bike under några gånger det senaste året, vilket gjorde att jag inte ville stödja tidningen längre med en prenumeration. Att rapportera om läget är ju såklart önskvärt, men på ett sakligt sätt och utan att propagera åt ena eller andra hållet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.