Yamaha XT 660 ZzTénéré 2009–

Encylindriga äventyrshojar från Japan går det inte tretton på dussinet av. Faktum är att det bara finns en enda modell och den har inte har haft någon konkurrent sedan KTM slutade tillverka sin 640 Adventure för en hel del år sedan.

Yamaha Ténéré dök upp redan 1983 som en replika av den Paris-Dakar-racer som Cyril Neveu vann med 1979 och 1980. Som 660-kubikare kom den 1991 och tillverkades fram till 1998 då den försvann men kom tillbaks 2009 med modellbeteckningen XT 660 Z. Ändelsen Z innebär att den kompletterar XT 660-seriens R- och X-modeller. Motor och ram är likadana på alla tre, men svingen på Ténéré är unik och fjädringen har annorlunda specifikation. Dessutom har ­Ténéré dubbla skivbromsar fram.

Fronten gör Ténéré omöjlig att blanda ihop med någon annan modell. Meningen är att den ska skydda föraren från både stenskott längs dåliga grusvägar och fartvind längs långa transporter, men dessutom skydda alla förmodade instrument som en verklig äventyrare monterar i tornformation framför styret på sin motorcykel: roadbook, GPS etc.

I originalutförande består instrumenteringen av en analog varvräknare flankerad av ett LCD-fönster med trippmätare och hastighets- och bränslemätare. Inte speciellt imponerande.

För att vara en encylindrig motorcykel är Ténéré 660 tung. Fulltankad väger den 215 kilo (den senaste ABS-versionen), vilket gör att den inte fungerar som skogshoj och att du behöver hjälp av en resekamrat om du fastnar i ett djupt dike.

Det finns gott om originaltillbehör för att förbättra äventyrspotentialen, men de är dyra och fullt utrustad närmar sig Ténéré de multicylinderalternativen Tiger 800 XC och BMW F 800 GS  i pris. Det kan alltså vara viktigare att värdera vilken utrustning ett begagnat exemplar har än hur långt det har gått.

Jämfört med konkurrenternas två- och trecylindriga alternativ saknar Yamahan effekt. Motorn har inte den explosivitet som får en kvast av sprutande småsten från bakdäcket att rikoschettera mellan trädstammarna och över 5 000 varv vibrerar den ordentligt. Å andra sidan är motorn ytterst driftsäker, vilket är ett starkt argument för den som planerar att befinna sig där tillgång på hjälp och reservdelar är begränsad. När Ténérén behöver delar och service kan ägaren glädja sig åt att det oftast kostar väsentligt mindre än för konkurrenterna.

För att vara en encylindrig motorcykel är Ténérén mycket bekväm. Jämfört med de två andra XT-modellerna är skillnaden stor och beror på att sadeln är större och mjukare, att vindskyddet är uppenbart bättre och att körställningen är mycket rymlig.

Eftersom modellen är så praktisk använder många förare sina Ténéré i ur och skur, vilket brukar sätta sina spår på utsatta delar som bromsar, fotpinnar och fjädringslänkage. Rost och korrosion är inte ovanligt och ljuddämparen som sitter helt oskyddad ovanför bakhjulet får utstå en hel del.

ABS-bromsar blev standardutrustning till årsmodell 2011. Och som de flesta hojar med lång fjädringsväg dyker gaffeln rejält under kraftig inbromsning.

För att anpassa en Ténéré för seriösa uppdrag bör du prioritera däcken. Att byta till riktiga terrängdäck, exempelvis Continental TKC 80, som är en favorit bland terrängdäck, kommer göra en enorm skillnad.

Annons

Annons

Senaste utgåvan